Tűzoltók közúti balesetei

Egy hely, ahol a mindennapi munka során felmerült szakmai kérdéseket lehet kitárgyalni.
Válasz küldése
Avatar
one
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27

tüzoltók közuti balesetei

Hozzászólás Szerző: one » 2003. szept. 28. 19:01

Tisztelt Kollégák!

Én úgyveszem észre hogy ez már sajnos tényleg politikai jellegűvé fejlődik. Pedig távol kéne tartani ezt a céget ettől. Szerintem a tüzoltás és mentés nem lehetne politika függő. Addig még valaki illetékes miniszternek a háza nem ég addig szerintem semmi remény a változásra.
De talán ha a mi nagyjaink állandóan rágnák a fülüket nem hagynák annyiban a dolgot akkor talán reménykedhetnénk valami változásban. De lehet hogy nem érdekli őket vagy féltik az iróasztalukat?
Valakinek már lépnie kéne . NEM?
krampusz
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 4362
Csatlakozott: 2003. szept. 13. 4:36
Tartózkodási hely: bp
Kapcsolat:

balesetek illetékesei, felelősei

Hozzászólás Szerző: krampusz » 2003. szept. 28. 5:50

Kedves Danka János!
Elméletben egyetértek Veled! De, sajnos a gyakorlat mást mutat. Illetékes, felelős? Nézzünk egy ismert példát! Mi is történt az ún. Nógrádi féle baleset körül?
Ha jól emlékszem, a miniszter egy "országos jelentőségű" buszmegálló (buszpályaudvar?) átadására sietett. Megkölönböztető jelzéseket használva. Úgy tudom, ezeket csak akkor lehet használni, ha az állampolgárok élet, illetve vagyonbiztonságát közvetlenül fenyegető veszély (stb) elhárítása ezt szükségessé teszi. Itt ez fennállt? Nem! Talán ezért mondott le a miniszter. Tudomásom szerint ez volt az egyetlen eset, mikor az illetékes vállalta a felelősséget.
A sofőr viszont a börtönbe vonult be. Mint felelős.
Olyat ritkán hallani, hogy egy illetékes kijeletse: Vállalom a felelősséget! Ezzel mindenki így van. Mert a hibákat nehéz elismerni. Főleg akkor, ha az embernek hatalma van. De azért van kiútja is: Tud intézkedéseket gyártani.
A tűzoltásvezető magányosságáról: Egy bajtársam több éve leesett a Gellérthegyről. Intézkedés: Megfenyítették a tűzoltásvezetőt. Pedig hát azt talán el lehet ismerni, hogy a káreseteknél minden megtalálható, csak a biztonságos munkavégzés feltételei nem.
Ha valaki tud még más példát is az illetékesek felelősségvállalására, kérem, írja meg, szeretnék tanulni belőle!
Köszönöm a türelmet: Krampusz
krampusz
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 4362
Csatlakozott: 2003. szept. 13. 4:36
Tartózkodási hely: bp
Kapcsolat:

fék

Hozzászólás Szerző: krampusz » 2003. szept. 27. 10:20

Elnézést kérek, valóban összekevertem kissé a témákat!
Haladjunk sorban! Nemcsak ma, régen is meg kellett állni, IFÁ-val, TÜ 2-essel, stb. Tudtuk, hogy a fékre vigyázni kell. Ma már tudjuk ezt a Steyrről is. Sajnos azzal kell főzni, ami a rendelkezésre áll. Egy fecskendő amortizációs ideje 10 év (akkor lesz a könyv szerinti értéke nulla), tehát ezt ki kell várni.

Ez a típusválasztási hiba nem ma lett elkövetve, de ma is tart a hatása. Bizony, itt (is) jelentkezik a sofőrök felelőssége, mivel a mentés a legfontosabb, ezért ODA KELL ÉRNI! Ez a felelősség csak a miénk, vonulósoké, mi találkozunk a károsultakkal, áldozatokkal, családtagokkal. Talán ez az oka, hogy a sofőrök annyira sietnek. No meg az, hogy létezik egy ún. beavatkozási kényszer, ami hajt bennünket előre. (Ez egyébként világszerte ismert fogalom)

A kérdésre felelve: az FTP tagja vagyok, beosztott, gkv, szerkezelő, 16 éve vonulok. Aki ismer név szerint, az könnyen tud azonosítani a felhasználónevem után. Azért adtam meg ezt a nevet, mert ez az ismert becenevem.

A felelősségről, illetékességről: A felelősséget viselik a vonulósok, a parancsnokok, városi parancsnokok (általában). Nálunk, a Fővárosban felismerték a lelki terhek súlyát. Ezért (nem kevés pénzből) létrehozták a pszihológiai szolgálatot. (Elnézést, ha rosszul írtam a nevét) Sőt, egy szomorú alkalommal már segítettek is a dokik.

A gond ott van, hogy igaz a tűzoltó bölcsesség: amíg nincs baj, addig nincs baj. Márpedig a Steyr fékkel bizony valami nem stimmel. Az a kérdés, hogy mennyi embernek kell meghalni, amíg az "illetékesek" lépni fognak? No de ki lehet az?

Állandóan azt mondják, hogy semmire nincs pénz. Nyilván az említett fecskendők kiváltására sincs. Erről ki tehet? A szolgálatparancsnok? A kerületi, vagy városi parancsnok? Talán az OKF? Esetleg a BM? Lehet hogy nem. Egyáltalán honnan is van a költségvetésünk? Miért annyi amennyi? Vajon miért kellett pereskedni a jogos járandóságokért? Azt hiszem, ez már túl messzire vezetne, talán nem is erre a fórumra tartozik.

De azért az is igaz, hogy nem tesztlapok kitöltése a megoldás. A vonulási idő fontos kritérium. Ezt az időt pedig sok dolog befolyásolja. Ezek: a szerek, utak állapota, a sofőrök tudása, alkalmassága, állapota és még egy dolog: a jelenleg kialakult borzalmas közlekedési morál. Hiszen elsőbbséget ritkán kapunk, a KRESZ betartása sem jellemző. No és ez ügyben ki az illetékes, ki a felelős?

Hogy milyenek a megtett intézkedések? Szerintem látszatintézkedések. Mert a felelősséget ki viseli? Ha jó időt futsz, ez az, így kell! Ha baj van? Sietni kell, de azt ki mondta, hogy baleset legyen?

Szerintem egyszerű a megoldás: Ha már adott ez a helyzet, sajnos sokkal jobban kell vigyázni magunkra, a mögöttünk ülőkre és az állampolgárokra, bárhogyan is viselkedjenek. EZ A SOFŐRÖK DOLGA!
Eseménymentes szolit mindenkinek! Krampusz.
sugarvezeto
vízpocsékoló
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2003. szept. 26. 21:03

Hozzászólás Szerző: sugarvezeto » 2003. szept. 26. 21:07

Szevasztok!Most akkor jok a Steyr-ek vagy nem?Ha jók miért kell,a váltásnál fokozottabban odafigyelni,ha meg rosszak miért nem ismerik el?
Danka János
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2180
Csatlakozott: 2002. dec. 01. 18:49
Tartózkodási hely: Várpalota

Hozzászólás Szerző: Danka János » 2003. szept. 26. 20:12

Sziasztok!
Akkor polemizáljunk egy kicsit az illetékes/felelős kérdéskörben.
Számomra az a természetes, ha mindenki az illetékességi területén felelős is egyben. Ehhez természetesen az is kell, hogy megfelelő döntési hatásköre legyen, akár szolgálatparancsnok, akár parancsnok, akár főigazgató stb.
Maradva a topic témájában (a katasztrófavédelem kontra tűzoltóság problémaköre egy külön - igen hosszú - misét is megérne), a lentebb általam leírt felelősségátadás csupán azt jelenti, hogy ha pl. az OKF kiad egy intézkedést a megfelelően dokumentált vezetési gyakorlatok és a KRESZ oktatás témakörében, akkor - ezen a területen - lényegében "lefedte" magát. Azonban ettől függetlenül a parancsnok felelőssége (és illetékessége is) volt/van/lesz, hogy erről minden felsőbb intézkedés nélkül is gondoskodjon. A szolgálatparancsnoknak pedig az, hogy ezt "erőltesse", ha kell.
A típushibás gjmf.-k kérdése már bonyolultabb. Itt a szolgálat(szer)parancsnok annyit tehet, hogy jelzi a problémát az elöljárói felé és jobban "figyel" a szerre és a gjm.vezetőre. A parancsnok - ha nem tudja kiváltani más gjm.-vel a szert - akkor szintén csak annyit tehet, hogy jelzi a problémát felfelé és jobban "figyel" a szolgálatparancsnokra. Ennyiért tudnak felelősséget vállani és kb. ennyi az iletékességük is (azt azért nem tehetik meg, hogy lejelentik a szert és nem vonulnak).
Aki beszerezte ezeket a gjm.-veket (és vélhetőleg tartja is a kapcsolatot a gyártóval/importőrrel), annak az illetékessége és felelőssége is, hogy valami történjen ebben az ügyben, és talán ugyanott található az is, akinek a "dolga", hogy ilyen ne fordulhasson elő többet.
Ennek így kellene működnie az én meglátásom szerint.
ui: ha egy szolgálatparancsnok azt tapasztalja, hogy felülről/kívülről semmi segítsége nincs (magányos), akkor ott problémák vannak...
Avatar
Pozsárka
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 586
Csatlakozott: 2003. júl. 09. 15:28
Tartózkodási hely: Pécs HÖT

Hozzászólás Szerző: Pozsárka » 2003. szept. 25. 7:24

Kedves Barátom Krampusz!

Nem tudom ki vagy, nem tudom honnan vagy (csak sejtem), de amit az előbb letettél az asztalra az maga az érett szolgálati felfogás alfája és omegája! (A "felelősök" szolgálati felfogása! S talán az "illetékeseké" is egy kicsit? Ez utóbbit kérdezem!) Minden szavad IGAZ + a mai magyar tűzoltóság kórképének (anomáliájának) hibátlan diagnózisa!

Kedves Kollégák!

Krampusz gondolatából kiindulva:
1. Nagyon magányos dolog vonulás közben az első sorban ülni!
2. Nagyon magányos dolog egy személyben tűzoltást vezetni!

A felelősség tekintetében az! A védelem és a segítség fentről és kívülről nulla!!!

Ez a szememben súlyos elöljárói mulasztás az "illetékesek" részéről. És ha ezt nem értik, vagy fel sem fogják, akkor egyszerűen alkalmatlanok arra amit csinálniuk kellene bármilyen beosztásban is ülnek...

Tehát nagyra becsült vonulós kollégák! Ezért kell magunkból kiindulni elsősorban (s csak aztán bízni a fékben, a gépben...stb.) A realitás az, hogy rajtunk múlik kiérünk-e a kárhalyre, vagy haza megyünk-e reggel...

A Jó Isten áljon meg Benneteket! (És vigyázzatok magatokra...)
krampusz
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 4362
Csatlakozott: 2003. szept. 13. 4:36
Tartózkodási hely: bp
Kapcsolat:

fék

Hozzászólás Szerző: krampusz » 2003. szept. 25. 5:44

Igen, jó kérdéseket vetettetek fel.
Csak az a kérdés, hogy mi is a különbség az illetékes és a felelős között, ki szorul védelemre? A Steyr beszerzése központi úton történt. Egy nagy pályázat nyertese volt, megfelelt az előírásoknak, elvárásoknak. Az illetékeseknél nyert, hiszen műszakilag és árban is jó volt. Azt persze nem tudom, hogy volt e valami plusz elvárás a féket illetően?
A felelős viszont az, aki esetleg nem tud megállni. Ennyire egyszerű. El kellene dönteni, hogy ki van kiért?
Ha nagy káreset történik (amely jó reklámhordozó), az OKF képviselője nyilatkozik arról, hogy a katasztrófavédelem szakemberei mindent megtettek. Ha pedig valami nem egészen kóser, az a tűzoltók dolga. Mert a fék esetében nem a katasztrófavédelem autóiról, vagy sofőrjeiről beszélnek. Vagy valaki hallott már ilyen nyilatkozatot?
De van más példa is az illetékesre és felelősre: mikor leégett a BS, állítólag eltűnt a csarnokból néhány áru. Az illetékesek beleegyezésével a rendőrség a beavatkozó tűzoltóktól levette az ujjlenyomatokat. Hiszen aki a helyszínen volt, az (furcsa szóhasználat) tanú lehetet. Azt nem tudom, hogy tanútól miért vesznek ujjlenyomatot? Az egyik gondom az, hogy a helyszínen magas rendfokozatú személyek is voltak, nyilván tőlük is levették? A másik gondom pedig: a mai napig nem értesítettek, hogy vége az eljárásnak, már nem vagyunk tanúk.
Vagy egy másik eset: egy tragikus lakástűznél azt mondták, hogy a tűzoltók lehet hogy későn, késve érkeztek ki. (Akkor most sietni kell, vagy nem?) Később kiderült, hogy a jelzés késve érkezett a tűzoltóságra. De azért gondoljatok bele: Az újságból tudtam meg, hogy az illetékesek kezdeményezésére vizsgálat folyik. Ezzel teljes mértékben egyetértek. De most, sok év után még most sem értesítettek (engem, az esetleges felelőst), hogy a vizsgálat lezárult. Csupán az újságokból tudtam meg (igaz, hamar), hogy a vizsgálat szerint (független szakértők véleménye) a rajok csúcsidőt futottak.
Tehát lehet, hogy az "illetékes" és a "felelős" szavakat másképpen kellene kódolni, vagy dekódolni, mert mintha a jelentésük az idők folyamán megvéltozott volna.
Nyugodt szolit: Krampusz
Danka János
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2180
Csatlakozott: 2002. dec. 01. 18:49
Tartózkodási hely: Várpalota

Hozzászólás Szerző: Danka János » 2003. szept. 22. 22:22

Sziasztok!
Nem feladatom megvédeni az illetékeseket (országos szinten ez valószínűleg az OKF). Most, hogy jobban belegondolok, okom sincs rá :lol: .
De! Amennyiben itt típushibák orvoslásáról van szó, az biztosan nem megy máról holnapra. Valószínüleg - ha folyik egyáltalán ez ügyben valami - nem az első balesetnél kezdtek el valamit ténykedni (sajnos), tehát emiatt is húzódhat az ügy. A kiadott intézkedés (KRESZ-tanfolyás, vezetési gyakorlatok) lefedni látszik ennél a területnél a felelősség kérdését, de ezzel nincs megoldva a probléma.
Az lenne a szerencsés, ha tudnánk valamit az OKF tényleges lépéseiről ez ügyben (akár arról is, hogy nem tudnak mit tenni ezért, meg azért...)
Avatar
one
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27

tűzoltóság közuti balesetei

Hozzászólás Szerző: one » 2003. szept. 22. 21:44

Kedves Kollégák!

Megint csak azt látom hogy már többen látjuk hogy mi is a HIBA. Nagyjából mindenki egyet beszél, csak szerintem a nagyjaink akik tudnának rajta javítani azok vagy nem tudják vagy nem vesznek tudomást róla/vagy nam akarnak/. Pedig szerintem lassan de megoldható lenne a probléma. De nem úgy hogy kitöltetnek velünk egy tesztlapot, az autót elviszik fékpadra. MÁS egy fékpadi fékezés és MÁS az uton egy fékezés. Kellenek ezek is de nem biztos hogy CSAK ezekkel van probléma.
Miért olyan nehéz az illetékeseknek átlátni hogy ez egy több összetevős dolog. Hiába tudja valaki 100%-ra a tesztlapot ha vezetni meg nem nagyon megy neki, mert ugye létezik ilyen.
Azt hiszik az OKOSOK hogy ezzel megoldották a problémát. Nagyon úgyfest többet nem halandóak tenni ez ügyben. Ennyit a műszaki hozzáértésükről.
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 22. 16:41

Nem "Krambusz", hanem Krampusz. Bocsi! :lol:
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 22. 16:30

Köszi a választ, Krambusz, vettem! 8)
krampusz
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 4362
Csatlakozott: 2003. szept. 13. 4:36
Tartózkodási hely: bp
Kapcsolat:

fék

Hozzászólás Szerző: krampusz » 2003. szept. 21. 12:20

Kedves Meszler!
Bizony, rossz duma volt a gyár képviselőjétől. De az is igaz, hogy az illető nem volt magyar. Tehát nem biztos, hogy nagyon érdekelte a magyar valóság. Ő, szegény, csak dolgozni jött ide. Azt nem is tudom, hogy a gyár még létezik e?
Mindenesetre én úgy tudom (nem biztos hogy jól), hogy ezek a fékek normál teherautó fékek és nem megerősített, úgynevezett kommunális autóra való fékek, ellentétben az új fecskendők fékrendszerével. Tehát valami előrelépés van az ügyben.
A fékpad nem biztos, hogy kimutathatja a hibát. Ugyanis az átlagos fékpad csupán a kerekek közötti fékerő eltérést mutatja ki, nem pedig a fékerőt, illetve az előírt (4.8 s/2) lassulást.
Ami a PÁV-ot illeti: fő vonalakban egyetértek Veled. De ameddig léteznek az említett felmentések, addig védve vagyunk. Már persze abban az esetben, ha eljönnek a tárgyalásra a cég jogászai. Nekem már volt ilyen tárgyalásom és bizony egyedül voltam. Az is igaz, hogy nyertem.
A balesetekről: szerintem is előfordul, hogy mi hibázunk. De sajnos sok helyen sofőrhiány van, lehet, hogy nem nagyon lehet válogatni. Márpedig az alapvető feladatokat el kell látni! Ilyen például a szolgálat kiadása.
Sajnos én is ismerek olyan vezetőket, akiket nem engednék gépkocsira. De azért az is igaz, hogy ameddig a mi hivatásunk anyagilag nem túl vonzó, addig válogatni is nehéz. A magam részéről nem sajnálnám a költségeket sokkal több vezetési gyakorlatra a rutintalanabb sofőrök esetében.
Köszi a figyelmet: Krampusz
Avatar
Pozsárka
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 586
Csatlakozott: 2003. júl. 09. 15:28
Tartózkodási hely: Pécs HÖT

Hozzászólás Szerző: Pozsárka » 2003. szept. 16. 14:40

Tisztelt Moderátor!
Köszi, de már máshol megtaláltam amit kerestem.

ui.: az emlékezetem volt az amely megcsalt!
Tisztelettel: Pozsárka
Avatar
Pozsárka
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 586
Csatlakozott: 2003. júl. 09. 15:28
Tartózkodási hely: Pécs HÖT

Hozzászólás Szerző: Pozsárka » 2003. szept. 16. 13:24

Nagyra Becsült Moderátor!
Kérdezem nem tünt el véletlenül egy hozzászólás e témában?

lásd: one (szept. 10.) írására reagálta Almera.
Megcsal az emlékezetem, avagy mégiscsak volt valami...?

Várom mihamarabbi válaszod!!!
Tisztelettel: Pozsárka
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 15. 14:30

krampusz: "a gyár képviselője azt állította, túl gyorsan hajtunk"
Hát ez elég rossz duma a részéről. De ha az ő háza ég, akkor nem tudnál neki elég gyorsan hajtani.

Mindenkinek könnyebb másra mutogatni, mint azt mondani "mi hibáztunk". Mesterem szokta mondani: "a kifogás az olyan, mint a segg: van mindenkinek" :D
Ez is példa arra, hogy kényelmesebb a sofőrt elővenni. És emiatt jó, ha van PÁV I-ed, érvényesC jogsid, meg minden ami kell, hogy legalább ezzel ne hagyj magadon támadási felületet, ha egyszer - ne adj' Isten - te borítasz fel egy autót.
Avatar
one
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27

tüzoltók közuti balasetei

Hozzászólás Szerző: one » 2003. szept. 13. 21:02

Helló!

Lehet hogy megoldást jelentene a tüó. autókra a RETARDER feszerelése?
Anno miért kellett buszokra is felszerelni, mert nem volt kielégitő a fék./Ausztria hegyek/. Ha jól tudom nem is engedték be az országba egy idő után akinek nem volt ilyen.
Nálunk is csak be kellene látni a nagyoknak hogy ez tényleg nem OK így, és változtatni rajta. Csak olcsobb ezt felszerelni mint totálkáros autókat javítani, jobb esetben. És miért nem hisznek nekünk hogy nem igazán 100%-os a FÉK?
krampusz
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 4362
Csatlakozott: 2003. szept. 13. 4:36
Tartózkodási hely: bp
Kapcsolat:

fék

Hozzászólás Szerző: krampusz » 2003. szept. 13. 5:06

Üdvözlök mindenkit ezen a fórumon!
A Steyr fékek hiányosságai már új korukban jelentkeztek, legalábbis a Fővárosban. A gyár képviselője azt állította, hogy túl gyorsan hajtunk. (?) Teljesen mindegy, hogy milyen pótalkatrészeket használnak fel, attól még a fék nem igazán megfelelő! Nem igazán érdekel, hogy a műszer mit mutat, ha egyszer nem tudok megállni! Egyébként, ha mondjuk egy pörköltet főzök, egy esetleges műszerrel meg lehet állapítani, hogy az íze megfelel? A GYAKORLATBAN kell a féket kipróbálni, még akkor is, ha a padon nincs hiba! Ami a vezetési stílust illeti: Volt már dolgom Tü 2-essel, Tü 3-assal, Ifával, Tü 11-essel, Barkasszal, Simon SS 400-assal, sőt, vezettem Steyrt is. A Tü 2-es után ennek volt a legmegbízhatatlanabb a fékrendszere! A tűzoltó sofőröknél fontos, hogy oda kell érni gyorsan! De az a fontos, hogy odaérjünk! Mert segíteni csak akkor tudunk. Tehát az óvatosság bizony nagyon fontos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A PÁV-ról: A Tűzoltóságra vonatkozó, egyelőre érvényben lévő rendeletek, amelyek felmentést adnak: KM.BM:9/1988.12.20, 8/1992.01.23, BM: 14/1993.05.21, 48/1997.08.26, Magyar Közlöny: 1997.08.26.74.
Ha tehát valakit érdekel a téma, a fenti számokon utána nézhet.
Kösz a figyelmet!
Avatar
one
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27

tűzotók közuti balesetei

Hozzászólás Szerző: one » 2003. szept. 12. 21:16

Sziasztok!

Én úgylátom már többen rájöttünk hogy az elmult tüo.baleseteknél mi lehetett a kiváltó ok. Pedig szerintem egyikünk sem gépjármű igazságügyi szakértő.
Elnézést ha rosszúl fogalmaztam az előzőekben, a "boltos"járatnál csak arra gondoltam ha csak az a célja hogy bevásároljunk és kész. De szerintem létezik több fajta szermozgás/laktanya elhagyás/ amiket össze lehet kötni vez.gyakkal, melyeknél nincs előírva hogy a lehetőleg a legrövidebb úton és a leghamarabban végre kell hajtani./kellemest a hasznossal/
A PAV-I-nél is írtam hogy ez nem azt jelenti hogy az illető profi vezető, természetesen léteznek olyanok akiknek nem kell több ezer km hogy ráérezzenek a tudományra. Ismét TISZTELET a kivételeknek akinek nem inge nem veszi föl.
Szeritem nem szabadna sajnálni a pénz üzemanyagra ebben az esetben sem./mindig a vonulósokon próbálnak spórólni a kényelmes fotelből/.
Az egy nagyon becsülni való dolog hogy mi mindent megteszünk a cél érdekében./de csak annyit tegyünk amennyit a tudásunk és a technika enged/
Kornél
vízpocsékoló
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2003. szept. 12. 19:05

Hozzászólás Szerző: Kornél » 2003. szept. 12. 19:12

[color=red][/color] Én "még" nem vagyok tűzoltó, de szoktam bejárni a parancsnokságra a fiúkhoz dumálni és szeretném idézni az egyik t.őrm. mondatát "a sofőr aki vonul a mostani technikával már akkor megmentett 5 ember életet amikor kiértek a kárhelyszinre" és ez sajnos szomorú hogy igy van. És sajnos ha nem érnek oda az sok esetben nem a sofőr hibája, sokkal inkább .... erről ennyit. :cry:
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 12. 13:32

Barni írta:
cv írta:Volt egy topik ahol a balesetekről volt szó és akkor már többen említettük "kellemes" élményeinket a Steyr fékjével. Gondoljátok el:

XIII/2 busszal ütközött - Steyr

R1 felborult - Steyr

Paks/2 balesete - Steyr

... (remélem nem lesz folytatás)
Amire még én is emlékszem:

XIV/1 felborult - Steyr Bronto

Szolnoki halálos baleset - Steyr Bronto
Barni, rosszul emlékszel: a 2001 május 30.-i szolnoki halálos balesetben nem Steyr Bronto ütközött, hanem egy 2000-es merci. (Szolnokiak nem olvassák ezt az oldalt :?: )
Bocs, hogy kijavítalak, de az, hogy nem Bronto szenvedte a balesetet, az végeredményben a BRONTO-k - amúgy sem fényes - statisztikáját rontja: ennél az esetnél ugyanis nem fékhiba volt az elsődleges baj, hanem hogy a Susuki vezetője nem adta meg az elsőbbséget és oldalról vágódott a mercibe, aminek kiszakadt az elő futóműve, irányíthatalanná vát és felcsavarodott a villanyrendőr oszlopára. :cry:
Ha egy olyan kereszteződésbe (amiben ez a baleset történt) belemész 90-100 km/h sebességgel és látod, hogy nem kaptad meg az elsőbbséget, akkor lehet, hogy egy motorral sem fogsz tudni megállni, nemhogy vízzel teli fecskendővel.
( :arrow: Az esetről van cikk és kép a Tűzvolnaban 105 magazin legelső, májusi számában. Akinek nincs meg, azok kedvéért a tartalmából: a szolnokiak 2003 március 27.-én koszorúval emlékeztek a halottakra, a susuki vezetőjére és FEJES MIHÁLY ftörm-re, aki a sofőr volt. A másik öt sérült közül egy továbbra is vonul, hárman híradósok, egy pedig nem lehet többet tűzoltó) :cry:
Danka János
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2180
Csatlakozott: 2002. dec. 01. 18:49
Tartózkodási hely: Várpalota

Hozzászólás Szerző: Danka János » 2003. szept. 11. 5:52

Sziasztok!
A helyzet nem egyszerű.
Adott 3 dolog: a technika, a gjm.vezető és a szer parancsnoka.
A technikát (gépjárművek) egészen egyszerűen csak megfelelő paraméterek esetében szabadna forgalomba engedni (főleg nálunk). Ez sokszor sérül vagy azért mert eredetileg "génhibás" szegény vagy azért, mert egyszerűen nincs más (nálunk is van tartalékban egy erősen elhasználódott TŰ-1.1-es, és nem érzem jól magam, ha rá kell ültetni embereket - egyébként papírja szerint "tökéletes").
A gjm.vezetők tekintetében sok igazság van a lentebb leírtakban, de igazán nehéz már kipróbált embert készen kapni. Marad a vezetési gyakorlat, amit óhatatlanul összekapcsol mindenki az egyéb teendőkkel, de mi ezzel a probléma? Én azt szoktam mérvadónak tekinteni, hogy biztonságban érzem-e magam mellete vagy sem. Csináltam már ilyen felmérést az állomány körében is (ez alapján rangsorolták a gjm.vezetőket).
Az eseményhez való sietés témája megintcsak sikamlós. Elvileg persze elfogadható, hogy olajfolthoz, szárazfű égéséhez, áramtalanításhoz egy balesetnél stb. nem kell úgy sietni, mint pl. egy lakástűzhöz, beszorult sérülthöz, de azért ez sem szentírás (a tűz bemehet az erdőbe, az áramtalanítás késlekedése miatt lehet tűz stb.,stb.) Ráadásul akik várnak bennünket, azok igencsak számolják a perceket. Mindemellett természetesen az a lényeg, hogy oda is érjünk.
Itt a nagy szerepe a szer parancsnokának. Mert ő tisztában van (remélhetőleg) a szer állapotával, hiszen vonul vele eleget, ismeri (remélhetőleg) a gjm.vezetőt is, hiszen vonul vele eleget, és az övé a felelősség is, hogy odaérjenek a lehető legrövidebb idő alatt, de biztonságban.
ui.: a PAV-I. nálunk nem kötelező, de valaki magyarázza már el, hogy mitől lesz jobb gjm.vezető az, aki ezt el is végezte (mondjuk helyesen válaszolt arra, hogy "Sajtból van-e a Hold?", illetve fantasztikus gyorsasággal érintette meg a bal gombot a jobb fülére érkező hangjelzés után stb.) Ezzel persze nem a PAV-I szükségességét vonom kétségbe úgy általában, csak volt még itt egy kis hely... :wink:
Avatar
one
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 859
Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27

tüzoltók közuti balesetei

Hozzászólás Szerző: one » 2003. szept. 10. 20:49

Helló mindenki!

100%-osan egyetértek az előttem szólókkal de én még hozzáfűznék egy két gondolatot.
Tudomásom szerint a kresz feketén -fehéren leírja hogy megkülömböztető jelzésű járműveket csak PÁV-I vizsgával lehet vezetni.Mondjuk ez nem azt jelenti hogy akinek meg van az mindenki tud is. Csak azt akarom ezzel mondani hogy a tüzik többségénél ez nem követelmény /nem tudom a jogszabály alól melyik parancsnok adhat felmentést/.Neki mindegy mert nem őt veszik elő majd hanem a gk.vezetőt.
Szerintem a parancsnokoknak is át kellene látni ezt dolgot, és ha kell akkor más nem annyira fontos dolog terhére is minél több vez.gyak-ot ami lehet egyben helyismeret is. Főleg ha a szolg.pk. illetve a szerpk.is szorgalmazza hogy rá férne a gk.vezetőre egy kis gyakorlat. Mivel lehet hogy ők jobban ismerik a besztotjuk tudását. Azért mert valaki nagy góré nem biztos hogy ismer minden beot.
Megértem a létszám problémát is és remélem előbb vagy utóbb ezt gondunkat is orvosolni tudják.
Addig pedig figyeljünk oda még jobban mert ennél a cégnél vonulós szinten semmit nem lehet felületesen csinálni. ÍRÓASZTAL mellet egy kicsit más a helyzet/ott szabad/.
Esetleg még az segíthetne ha a TV-ben, médiákban többet foglalkoznának a megkülömböztető jelzéseit használó gépjárművekkel való találkozáskor hogyan mit kellene csinálni./úgylátom nálunk nagy ívben tojnak ránk hiába szól mögötte a sziréna, egyrésze pedig nem tudja mit csináljon/
Jó volna ha egyszer az illetékes nagyjaink is olvasnák az írásainkat mert nem kell 6 diploma amikor józan paraszti ész elég hogy rájöjenek a lényegre./bocs nem akartam senkit megsérteni/ Nem midig kell agyon iskolázott fejjel gondolkodni mikor minden olyan egyszerű.
Pernyetipró
tűzkakas-idomár
Hozzászólások: 301
Csatlakozott: 2002. dec. 10. 3:57
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pernyetipró » 2003. szept. 08. 19:17

Pedig a bevásárló járat a vez gyak...

Nem emlékszem rá, hogy kimondottan vezgyak lett volna tartva. Drága a gázolaj... De olyan szokott lenni, hogy az "új" sofőr mint beosztott ül a szeren, és ha bevonulás van, akkor vezet. Csak riasztás ne jőjjön...

Magas követelményeket csak ott tudnak állítani a jelentkező elé, ahol túljelentkezés van. Márpedig ezt nem mindenhol mondhatják el.

Igen, a fontosabb az odaérés. Az is igaz, hogy a tűzoltósofőrök mentalitásában még benne van az a több évtizedes hagyomány, hogy az a jó soför, aki hamar odaér. Csakhogy ez nem erre a nagy forgalomra lett kitalálva.

Igazából nehéz jól eltalálni a megfelelő vonulási sebességet. Ugyanis az elöljáróság akárcsak a káresetek többi részének az elemzésekor, itt is utólag okos. Miért mentek ilyen gyorsan? Miért nem tartották be a vonulási időt? És tudjátok a szakadéknak sajnos még senki sem tudta megmagyarázni, hogy nem szép.

Az biztos, hogy nagyon résen kell lenni a sofőröknek. Nem szívesen lennék sofőr.
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 08. 16:40

[quote="Dunaföldvár ÖTE"]Almera, Pozsárka!

"...mint bennünket keljen kiszedni."

Na ja, meg azt ne kelljen átélnie senkinek, hogy azt a halottat szeded ki a roncsból, aki gyakorlatilag miattad halt meg... :(
Avatar
meszler
lángterelgető
Hozzászólások: 156
Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Skype: csabicsekk
Tartózkodási hely: Siklós
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: meszler » 2003. szept. 08. 16:35

Sziasztok!

One, itt, Siklóson szóba sem állnak a jelentkezővel, ha nincs már meg a C-jogsija meg x vezetési gyakorlata.

Másik: mennyivel kellene üzembiztosabbnak lennie egy új 4000-es mercinek, mint egy 23 éves IFÁ-nak, ami egy kisvárosban évente kétszer (ha) vonul, addig gyökeret ver a szetárban :?:

Emlékszem még szokra az időkre, amikor az elavult, megbízhatatlan technika hátráltatta a mentést... Hú, mintha csak ma lett volna! :twisted:
Válasz küldése