* Belépés   * Regisztráció * GyIK    * Keresés
Pontos idő: 2017. nov. 21. 17:51

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Hozzászólás a témához  [ 249 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. nov. 04. 16:56 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Felszólaló: Tállai András (Fidesz) belügyminisztériumi államtitkár
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=64

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. nov. 04. 16:52 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Felszólaló: Dr. Staudt Gábor (Jobbik)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=40

Felszólaló: Juhász Ferenc (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=46

Felszólaló: Dr. Staudt Gábor (Jobbik)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=48

Felszólaló: Mile Lajos (LMP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=50

Felszólaló: Juhász Ferenc (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=52

Felszólaló: Mile Lajos (LMP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=54

Felszólaló: Juhász Ferenc (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=56

Felszólaló: Mile Lajos (LMP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=58

Felszólaló: Dr. Staudt Gábor (Jobbik)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=60

Felszólaló: Juhász Ferenc (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=62

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 22. 6:50 
Szerkesztő
Avatar

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 20:21
Hozzászólások: 5757
Offline
Az Országgyűlés mai ülésén zajlik a katasztrófavédelmi tárgyú törvények módosításának részletes vitája.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 21. 15:41 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Felszólaló Bertha Szilvia (Jobbik)

A felszólalás szövege:

BERTHA SZILVIA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Ahogy Staudt Gábor képviselőtársam is elmondta, tulajdonképpen meglepően sok hasznos dolog található ebben a törvényjavaslatban, mégis két negatívumra felhívnám a figyelmet, kifejezetten a normaszövegből.

Az egyik a 4. §, ahol azt kívánják előírni, hogy a tűzjelzés fogadásakor a bejelentő által használt telefonszámhoz tartozó előfizető nevét és címét is be kell kérni a jelzés fogadójának. Ezt egy abszolút életszerűtlen, fölösleges dolognak tartjuk, időhúzás, és igazából ami a legfontosabb, hogy lényeges közlésektől veheti el a figyelmet és az időt.

Gondoljunk bele, hogy vészhelyzetben, stresszes állapotban, mondjuk, egy tizenéves gyermek fölhívja a tűzoltóságot, és akkor neki azzal kell foglalkoznia, hogy vajon kinek a nevén van a telefon, mely családtag vagy esetleg a család vállalkozásának a nevén, akkor mi is a bejelentett lakcíme, ezt meg tudja mondani vagy nem tudja megmondani.

A bizottsági ülésen az hangzott el magyarázatként, hogy azért, hogy adott esetben vissza tudják hívni a bejelentőt, de hát ez nyilvánvalóan nem egy valós magyarázat, mert ahhoz a telefonszámra van szükség, nem pedig az előfizető nevére és lakcímére. Tehát ezt egy teljesen felesleges dolognak tartjuk, annál is inkább, mert ha bármilyen okból valóban szükség lenne rá később, mert például téves bejelentés történt vagy visszaélésszerű bejelentés, akkor a szolgáltatótól ezt utólag le lehet kérni. Tehát ezt módosító javaslatban be is fogjuk adni, hogy ezt vegyük ki ebből a részből.

A másik pedig a 8. §. Az összeférhetetlenségi szabályt indokolatlanul szigorúnak tartjuk. Erről egyébként történt egy ombudsmani állásfoglalás is. Ezt már korábban is megpróbálták így jogszabályba foglalni, utána a szaktárca megváltoztatta, most ismét megpróbálják visszavezetni, de én még csak nem is azt mondom, hogy az ombudsmani állásfoglalásra legyenek tekintettel, csak a józan észre.

Ez a szabályozási tervezet arról szól, hogy aki hivatásos tűzoltó, az ne lehessen önkéntes tűzoltó-egyesületben vezető tisztségviselő, merthogy a bizottsági indokolás szerint a katasztrófavédelem a felügyelő szerve az önkéntes tűzoltó-egyesületeknek. Ezt még akár el is fogadjuk, hogy helyben, ahol szolgál a hivatásos tűzoltó, ahhoz az illetékességi területhez tartozó önkéntes tűzoltó-egyesületben ne lehessen, de hogy valaki, mondjuk, az onnan távolabb eső lakhelyén miért ne lehetne vezető egy ilyen egyesületben, ezt abszolút nem értjük, annál is inkább, mert szakmailag is indokolt, hogy nyilván, aki a legjobban ért hozzá, valószínűleg ő fogja a legjobban tudni vezetni az ilyen típusú munkálatokat. Tehát ezt egy indokolatlan és túlzó korlátozásnak tartjuk, és erre vonatkozóan is beadunk módosító javaslatot, és kérjük, hogy ezt vegyék figyelembe, mert ugyan az MSZP nem tudott egyeztetni állítólag a szakmával, és ezt nehezményezte, mi azért tudtunk és megkérdeztük a véleményüket, és összességében véve is azt mondták, hogy tulajdonképpen sok gond nincs ezzel a törvényjavaslattal, összességében véve ezt a két dolgot nehezményezték.

Amit én észrevételeznék még, az az, hogy kicsit már egy ilyen fóbia feltűnését kezdem észrevenni a kormánynál. Tehát a tűzoltóság szót krónikusan, mintha valami szitokszó lenne, megpróbálják kigyomlálni a tűzoltóságról szóló törvényből. Tehát most már nem tűzoltóőrs lesz, hanem katasztrófavédelmi őrs, nem tűzoltóság, hanem hívásfogadó központ, és a kedvencem, ezt szeretném még felolvasni, "mely tűzoltóság területén", tehát ebből a szövegből alkotnak egy ilyet, hogy "mely, a tűzvizsgálati eljárás lefolytatására jogosult tűzvédelmi hatóság illetékességi területén". Ne haragudjanak, de ez már nevetséges, ez már tényleg egy ilyen kényszeres fóbiának tűnik, hogy egyszerűen az, hogy tűzoltóság, eltűnik; igaz, hogy mindenki tűzoltó, sokkal többen kapták meg a hivatásos tűzoltói minőséget, mint korábban, de a tűzoltóságot önmagában szervezetként mintha teljes mértékben el akarnák tiporni.

Ez már olyan szintű visszás reakciókat vált ki, nem csak a lakosságban és a tűzoltókban, de már a médiában is, hogy sokszor már csak azért is tűzoltóságként próbálják emlegetni. Tehát tulajdonképpen lehet, hogy saját fegyverük fordul önök ellen.
(12.50)
Farkas Zoltán képviselőtársam méltatta a 112-es hívószámot. Nem tudom, hogy ismeri-e, vannak-e gyakorlati tapasztalatai és beszélt-e tűzoltókkal, hogy hogy is működik ez a 112-es hívószám, mert mi csak rosszat hallunk róla. Az egységes vélemény, akár a mentősöket kérdezzük, akár a tűzoltókat, mindenki azt mondja, hogy jó, jó, legyen a 112-es hívószám, mert Európában ez egységes, és ha valaki az Európai Unióból idejön, tudja, hogy azt kell hívni, de a 104, 105, 107 mindenképp maradjon meg, mert a 112-es hívószám lassú, nagy az időveszteség, sok az információveszteség, nincs közvetlen elérhetőség a bejelentőhöz, és sorolták, hogy mennyi probléma van. Egyszerűen azt mondják, hogy az élet és a vagyon védelme miatt ez szakmailag nem megalapozott, hogy ez legyen az elsődleges riasztási szám.

Úgy összességében véve ajánlanám figyelmükbe, hogy egy kicsit a tűzoltóság és a katasztrófavédelem rendszerét az életben próbálják meg tesztelgetni, mert itt nagyon magasztosan beszéltek róla, hogy mennyire jól működik, az árvízi védekezés meg március 15-e meg minden, de azért a gyakorlati tapasztalatok nem ezt mutatják. A panaszok folyamatosan arról szólnak, hogy lassú, nem jól működik, időveszteség van, a pajzsrendszerrel nagyon sok probléma van. Most már azért nem lehet azt mondani, hogy még bevezetés alatt áll, mert most már több mint egy éve működik, sőt most már lassan másfél élve. Tehát most már az anomáliákat ki kellett volna tudni szűrni. Ennek ellenére azok egyre gyarapodnak.

Tehát tulajdonképpen úgy tűnik, hogy ez a pajzsrendszer igazából nem alkalmas arra hogy a korábban létező hatékonyságot továbbvigye. Lehet, hogy informatikailag és technikailag előrelépés, de az ellátás biztonsága szempontjából mindenképp visszalépés. Illetve felhívnám a figyelmet még arra, hogy most a legújabb probléma az R13 védőruha, amit a változtatás után már nem teszteltek újra, tehát a tűzoltók szemében az a kép él, hogy bizony a teszt során megégtek benne a tesztelő tűzoltók, aztán most ezt rendszeresítik, hogy majd ebben vonuljanak a tűzbe. El lehet képzelni, hogy milyen bizalommal fogják ezt megtenni.

Egy kicsit még arra is felhívnám a figyelmet, hogy esetleg a stadionok mellett még a technikai és a műszaki felszerelésre is fordítsanak egy kicsit több pénzt, mert az, hogy a szirénázó tűzoltóautó az autópályán 50-nel megy és úgy kell kerülgetni, ez maga a röhej, mert ennél többel nem mehetett, mert akkor már veszélyeztette volna a csapat épségét. Ez nem egyedi probléma. Tudunk olyan helyzetről, amikor több órán keresztül egy tűzoltóőrsön vonulásképtelen volt az ott lévő állomány, mert egyszerűen nem volt jó szer, amivel ki tudtak volna vonulni, amíg meg nem javították és meg nem érkezett a csere, addig ott tulajdonképpen a Jóistennek köszönhetjük, hogy nem történt nagyobb tragédia, mert nem lettek volna képesek segítségre menni.

Még nagyon sok a tennivaló a tűzoltóság kapcsán. Azt javaslom, hogy tényleg egy kicsit többet fordítsanak a gyakorlati tesztelésre, és tényleg kérdezzék meg a vonulós állományt is arról, hogy mi a véleményük, és milyen irányba változott az elmúlt 2-3 évben, de legfőképp 2012 áprilisa óta az egész rendszer, és hogy ez hogyan hat a lakosság biztonságára.

Köszönöm a szót. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

Forrás: http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=74

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 21. 15:38 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Felszólaló Dr. Staudt Gábor (Jobbik)

A felszólalás szövege:

DR. STAUDT GÁBOR (Jobbik): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy a Jobbik mondandóját ketten, Bertha Szilvia képviselőtársammal együtt ismertessük. Az, hogy nem ő szólal fel előbb, nem udvariatlanság, hanem a technika ördögének és a szervezési kérdéseknek köszönhető.

Viszont azt mindenképpen el lehet mondani, hogy a törvényjavaslattal kapcsolatosan az általános indoklást kinyitva és megnézve már szembetűnő vagy mellbevágó volt az a kijelentés, amely arra utalt, hogy ez az új rendszer, a katasztrófavédelem új rendszere például a tavaszi hóhelyzetben is jól vizsgázott. Úgy gondolom, lehet elemezni a tavaszi hóhelyzettel kapcsolatos problémákat, de azt leírni, hogy jól vizsgázott a katasztrófavédelem rendszere, egy kicsit merész, és úgy gondolom, nem ártott volna ezt a mondatot inkább kihagyni vagy másként megfogalmazni; különösen annak tükrében, ha a médiát és a tévét az utóbbi időben, vagy a katasztrófahelyzet után kinyitotta az ember, akkor még a stand-up comedyknek a műsorában is majdnemhogy minden második poén sajnos erről szólt, ami a társadalom ehhez való hozzáállását bemutatja. De ezt csak egy apró intermezzóként mondtam, hogy jobb lenne megfontolni vagy józan kritikával látni a problémákat és szembenézni ezekkel.

Azt el fogja mondani Bertha képviselőtársam - és már többször az Országgyűlésben, amikor ezt az új rendszert kialakították, elmondtuk -, hogy alapvetően nem értettünk egyet vele, hogy egy ilyen gigaszervezetként a tűzoltóságot integrálták a katasztrófavédelembe. Ha valamit javult is a rendszer, az csak annak köszönhető, hogy a tűzoltóság egy jól működő rendszer, elhivatott tűzoltók dolgoznak Magyarországon, sajnos nagyon alacsony bérekért. A tűzoltóságnak a társadalom általi elismertsége az egyik legmagasabb a különböző szervek közül. Egyébként ezúton is köszönjük minden tűzoltónak az áldozatos munkáját.

Így ezekre a pontokra külön nem térnék ki, viszont hogy ne csak a kritika hangján szóljunk, és ne mondhassák, hogy nem tudunk örülni annak, ha jó irányba tett lépéseket is találunk, az önkéntes tűzoltóságról szeretnék beszélni. Az önkéntes tűzoltóság témája már felmerült többször a Házban, és jómagam is többször elmondtam, hogy jó lenne példát venni arról, ami Ausztriában kialakult és Ausztriában működik; egyébként több helyen a világban, de Ausztria lehet egy nagyon jó példa erre. Ott az önkéntes tűzoltóság intézménye szakértők szerint hozzájárult az osztrák szociális és társadalmi összetartás kialakulásához és ahhoz, hogy az osztrák társadalom kohéziója oly erős, amilyet kevés helyen tapasztalni a világban.
(12.00)
Az önkéntes tűzoltóság rendszere ebben egy meghatározó szerepet játszott. Ezt egyébként a magyar részről tűzoltó szakértők is tudják, elismerik, és régóta szorgalmazták, hogy valami hasonló modell felé kellene elmozdulni. És hogy az önkéntes tűzoltóság mennyire nem csak egyfajta passzió vagy néhány ember egyesülete, akik úgy gondolják, hogy tűzoltósdit játszanak, mert sajnos sokak szemében ez a kép él, el lehet mondani, hogy Ausztriában az egészen nagy városokig, tehát 50 ezer fős városméretig, de ha jól tudom, van 60 ezres város is, ahol csak önkéntes tűzoltóság működik. Olyan formában, ahogy mi a tűzoltóságot ismerjük, mint állami önkormányzati tűzoltóság, nem működik Ausztriában, hanem több tízezres településekig az önkéntes tűzoltóság látja el a tűzoltási feladatokat.

Tehát nagyon is komoly rendszert alkot ez, és az egy főre eső önkéntes tűzoltók száma is kiemelkedő, talán 30 főre jut egy önkéntes tűzoltó Ausztriában. Tehát amikor azokat a részeket olvastuk itt a törvényjavaslatban, hogy a jövőben megteremtik a közreműködő önkéntes tűzoltó-egyesület és a beavatkozó önkéntes tűzoltó-egyesület lehetőségét és ezen keresztül akár a beavatkozás, az önkéntes, önálló beavatkozás lehetősége is megteremtődik, ez egy nagy előrelépés, bár nyilván a gyakorlatban fog ez kikristályosodni. Egyébként osztom azokat a részbeni aggodalmakat, amiket Juhász Ferenc megfogalmazott, hogy ki kell zárni ebből a rendszerből azokat a problémákat, amelyek adott esetben egyfajta önkényességet jelentenek, hogy egy főigazgatói döntésen múlna, hogy ki milyen formában kapja meg ezt a lehetőséget. Tehát valóban, legalább kormányrendeletben kellene a kritériumrendszerét tisztázni annak, hogy milyen támogatást kaphatnak ezek a tűzoltó-egyesületek, kik minősülhetnek beavatkozó és közreműködő egyesületnek a részletszabályok tekintetében, illetőleg ezeket pontosan hogyan illesztik be a katasztrófavédelem szervezetrendszerébe. Ezeknek a szabályozását részletesebben meg kell tenni, mert egyébként szabályozásra szükség van.

Tehát azzal sem értek egyet, és természetesen nem azt mondom, hogy itt mindenki szabad belátásából egyesületet létrehozva bejelentkezhessen komoly feladatokra, és ennek ne legyen kritériumrendszere és ellenőrzési rendszere. Ez nagyon veszélyes lenne, hiszen a beavatkozó tűzoltó-egyesületeknél, nagyon helyesen, megkapják azt a jogot, hogy ők végezzék a tűzoltási feladatot, és itt azért szakmai követelményeknek vagy akár technikai eszközállomány-követelményeknek meg kell felelni, hiszen emberéletek múlnak ezen. Ez teljesen egyértelmű. De ezt jogszabályban kell lefektetni, mondjuk, egy kormányrendeletben kell lefektetni, és az lenne az ildomos, ha nemcsak ebben a törvényben jelenne ez így meg, hanem valóban egy élő szervezetrendszerré tudná a kormányzat az önkéntes tűzoltóság rendszerét fejleszteni, amire, ahogy elmondtam, nagyon nagy szükség lenne.

Tehát, összefoglalva, ezt maximálisan támogatni tudjuk. Sőt, ezt a részét, az önkéntes tűzoltóság kibővítését és vélhetően az emberek nagyobb számban való bevonását az önkéntes tűzoltói tevékenységbe maximálisan támogatjuk, örülünk neki, hogy létrejön. Arra kérem államtitkár urat, hogy, ahogy elmondtam, a feltételrendszer legyen egyértelmű. Ne legyen benne önkényesség, tehát ne lehessen csak egy főigazgatói döntéssel adott esetben eldönteni, hogy kit milyen jogok illetnek meg. Vagy ha főigazgatói döntés áll mögötte, akkor legyen meg az a jogszabályi keretrendszer, aminek alapján a főigazgatónak meg kell hoznia a döntését, és a mérlegelést minimális szintre tudjuk szorítani.

Ha ez így létre tud jönni, és valóban el tudunk indulni azon az úton, amin egyébként Ausztria több évtizeddel ezelőtt elindult, és sikeresen végigment, akkor ez egy jó kezdeményezés tud lenni, egy hatékony kezdeményezés tud lenni. És nemcsak a politika által tud támogatást elnyerni, hanem, biztos vagyok benne, hogy a tűzoltó-szervezetrendszer is támogatni tudja ezt, és a szakma is úgy gondolja, hogy lehet ez egy olyan kohéziós erő, ami túlmutat az önkéntes tűzoltóságon, és a magyar társadalomnak az egymás felé fordulását és az egymás iránti kötelezettségek és felelősségek rendszerét ki tudja bővíteni. Így, ebben a formában ezért ez egy fontos dolog. A továbbiakat Bertha Szilvia képviselőtársam fogja elmondani a törvényjavaslatról.

Köszönöm, hogy meghallgattak.

Forrás: http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=62

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 21. 15:34 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Általános vita

311. ülésnap (2013.10.15.), felszólalások

Felszólaló Tállai András (Fidesz) belügyminisztériumi államtitkár expozé
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=48

Felszólaló Varga Zoltán (MSZP) Önkormányzati és területfejlesztési bizottság, bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=56

Felszólaló Farkas Zoltán (Fidesz)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=58

Felszólaló Juhász Ferenc (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=60

Felszólaló Mile Lajos (LMP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=66

Felszólaló Dr. Szél Bernadett (LMP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=68

Felszólaló Dr. Turi-Kovács Béla (Fidesz)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=70

Felszólaló Babák Mihály (Fidesz)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=72

Felszólaló Tállai András (Fidesz) belügyminisztériumi államtitkár, előadói válasz
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=76

Felszólaló Göndör István (MSZP)
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... felszig=78

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 21. 15:30 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
További módosító javaslatok:

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0011.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0012.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0013.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0014.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0015.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0016.pdf

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Merre tovább ÖTE-k?
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 15. 8:39 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Egyes törvényeknek a katasztrófák elleni védekezés hatékonyságának növelésével összefüggő módosításáról

Módosító javaslatok:

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0002.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0003.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0004.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0006.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0007.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0008.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0009.pdf

http://www.parlament.hu/irom39/12615/12615-0010.pdf

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2013. okt. 04. 20:22 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Közmunkásokat is bevetnének az árvíz ellen

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 22. 8:19 
csizmás kandúr
Avatar

Csatlakozott: 2008. okt. 06. 9:04
Hozzászólások: 226
Tartózkodási hely: Magyar Köztársaság
Offline
Big Gabi!

Elolvastam, végig!
Lefordítom magyarra: bla, bla, blabla, blablabla, bla, bla, blabla, bla, .............

_________________
Frank J. Lapidus


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 21. 22:28 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2010. máj. 16. 20:56
Hozzászólások: 1564
Tartózkodási hely: Balaton északi part
Offline
""Kulcsár József Ferenc (Fidesz)

A felszólalás szövege:

KULCSÁR JÓZSEF FERENC (Fidesz): Köszönöm. Az országot járva én is azt tapasztalom, hogy az emberek biztonságérzete sokat javult, és azt tapasztalom, hogy az új katasztrófatörvénnyel kapcsolatban a reagálási idő lerövidülése miatt sokkal jobban bíznak az emberek.

Éppen ezért köszönöm a válaszát, természetesen elfogadom. (Taps a Fidesz és az MSZP soraiban.)"

Ez az egyén HOL él, MERRE jár(t)????????


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 21. 7:53 
Szent Tömlő őrzője
Avatar

Csatlakozott: 2005. aug. 11. 16:22
Hozzászólások: 1774
Offline
Boáááá......

_________________
"lényünkbe rejtve homályosan és mélyen alszik az elmúlt veszedelmek rémülete....."


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 21. 7:31 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
"Kulcsár József Ferenc (Fidesz)

A felszólalás szövege:

KULCSÁR JÓZSEF FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A katasztrófavédelem fontosságára akkor irányul nagyobb figyelem, amikor jelentősebb hatású káresemények és vészhelyzetek sújtják hazánkat.

Az árvizek, a belvíz és a vörösiszap okozta hatalmas károk minden erőfeszítés ellenére családok százait sújtották az elmúlt években is, és - nem elhanyagolható módon - jelentős anyagi javakat tettek tönkre. Egy felelős, erős és jó kormányzatnak kötelessége megtenni azokat a szükséges lépéseket, amelyek biztosítják, hogy természeti vagy ipari katasztrófa bekövetkezése esetén a védekezés és annak irányítása a lehető leghatékonyabb módon történhessen meg.

A katasztrófavédelem össznemzeti ügy, hiszen az a társadalom szinte minden szegmensét érinti. Jogos elvárás a társadalom részéről, hogy az erre hivatott szervek a bekövetkezett eseményeket szakszerűen és legjobb tudásuk szerint hárítsák el. Úgy vélem, hogy az elmúlt években bekövetkezett természeti és ipari katasztrófák bekövetkeztekor a hivatalos szervek kellő bizonysággal szolgáltak rátermettségük és szakmai alkalmasságuk tekintetében. Munkájukért és erőfeszítésükért köszönet illeti őket.

(Az elnöki széket dr. Ujhelyi István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Államtitkár Úr! Magyarország újkori történetének legnagyobb ipari katasztrófáját követően nem tétlenkedett a katasztrófavédelem a helyreállítás és a megelőzés területén sem. Felmérték és rendszeresen ellenőrizték az ajkai vöröiszap-tározó gátjai mellett az almásfüzitői, a neszmélyi és a dunaújvárosi zagytározó gátjait, és a hiányosságokat felmérve megtették a szükséges lépéseket. A vörösiszap-katasztrófa utáni kárenyhítéssel kapcsolatos feladatok irányítását a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága végezte, amelynek eredményenként 2011. július 29-én megtörtént az utolsó lakóház átadása is. A 2010. május-júniusihoz hasonló árvizek megakadályozása érdekében a kormány döntése alapján a katasztrófavédelem tevékenyen részt vett a borsodi árvízvédelmi beruházások kivitelezésében. Kitartó munkájuknak köszönhetően ma már Borsod-Abaúj-Zemplén megye 98 legveszélyesebb településén megfelelő vízkár-elhárítási tervek állnak rendelkezésre.

A XXI. század új kihívásai, az egyre összetettebbé vált veszélyforrások indokolttá tették egy új katasztrófavédelmi törvény megalkotását, amely törvényalkotási feladatnak az Országgyűlés a tavalyi évben eleget tett. Az eltelt, rendkívül rövid idő azonban megítélésem szerint elegendő tapasztalatokat eredményezett arra vonatkozólag, hogy közösen értékeljük az új törvényi szabályozás működésének tapasztalatait.

Mindezek alapján tisztelettel kérdezem az államtitkár úrtól (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.): melyek az országos katasztrófavédelmi rendszer átalakításának gyakorlati tapasztalatai, milyen további változásokat lát szükségesnek.

Várom a megtisztelő válaszát. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)"

http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... &p_stilus=

"Tállai András (Fidesz) belügyminisztériumi államtitkár

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az új kormány 2010. évi hivatalba lépését követően a Belügyminisztérium a rendvédelmi szervektől szemléletváltozást várt el. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága vonatkozásában a szemléletváltás szükségessége abban nyilvánul meg, hogy a szervezet valóban töltse be a rendeltetését, garantálja a magyar állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát és az ország biztonságos működését.

A világszerte növekvő tendenciát mutató ipari fenyegetettség, a klímaváltozás következtében fellépő szélsőséges időjárási viszonyok és a valóságos társadalmi igény mind-mind a katasztrófavédelem megerősítésének szükségessége irányába hatott. 2010-ben jelentős munka indult el a teljes katasztrófavédelmi rendszernek a való világ követelményeihez igazodó átalakítása és újjászervezése érdekében, amelynek jogi alapjait közel 200 jogszabály-módosítás, köztük az új katasztrófavédelmi törvény elfogadása teremtette meg.

Az új katasztrófavédelmi törvény az országos katasztrófavédelmi rendszer átalakításával kapcsolatban a következő főbb feladatok végrehajtását jelentette. A katasztrófavédelmi szervezet rendszere jelentősen átalakult, így a katasztrófavédelem megvalósításában részt vevő hivatásos katasztrófavédelmi szerv, a továbbiakban az országos illetékességgel működő központi szerv, megyei, fővárosi illetékességgel működő területi szervek, helyi szervek, a katasztrófavédelmi kirendeltségek és a hivatásos tűzoltó-parancsnokságok. Az új szervezeti struktúra kialakításával április 1-je után országos szinten 467 fővel többen teljesítenek a katasztrófavédelem területén belül hivatásos szolgálatot. Az integráció során a hivatásos katasztrófavédelemi szervek arra törekedtek és törekednek, hogy a korábbi fenntartó önkormányzatokkal megtalálják a konszenzuson nyugvó megoldást a vagyonátadás és -átvétel során is.

Az új rendszer katasztrófavédelmi őrsöket fog létrehozni, ahol a hivatásos tűzoltó-parancsnokságok tűzoltási és műszaki mentési feladatot végeznek el 24-48 órás készenléti jellegű szolgálatban. 2012. április 1-jén 16 darab katasztrófavédelmi őrs kezdte meg a működését, és a terveknek megfelelően a 2014. év végéig további 49 darab katasztrófavédelmi őrs kerül kialakításra. A tervezett katasztrófavédelmi őrsök kialakításával az ország mentő tűzvédelmi lefedettsége jelentősen javul, 10 percen belül a lakosság több mint 70 százalékához eljut a segítség, de 25 percen belül gyakorlatilag a teljes lakosság elérhetővé válik. De változik a katasztrófavédelmi területen belül a hatósági feladatok ellátása is: 112 hivatásos önkormányzati tűzoltóság helyett 65 katasztrófavédelmi kirendeltség végzi a jövőben az integrált hatósági tevékenységet.

A katasztrófák elleni védekezés során természetesen számítunk az önkéntes polgári védelmi szervezetekre is, ahol több mint 102 ezren látnak el ilyen jellegű szolgálatot. Új szervezetek létrehozását is elvégzi a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, így a HUNOR mentőszervezet vagy a HUSZÁR központi rendeltetésű mentőszervezet kialakítása folyamatban van. Új rendszer alakult ki az ipari katasztrófák elleni hatékonyabb megelőzés érdekében is.

Tisztelt Képviselő Úr! Az átalakítás során az ország lakosságának érdekét tartottuk szem előtt, egy hatékony (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), európai színvonalú katasztrófavédelmi rendszer kiépítését és annak eredményes működését tűztük ki célul.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)"

http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... &p_stilus=

"Kulcsár József Ferenc (Fidesz)

A felszólalás szövege:

KULCSÁR JÓZSEF FERENC (Fidesz): Köszönöm. Az országot járva én is azt tapasztalom, hogy az emberek biztonságérzete sokat javult, és azt tapasztalom, hogy az új katasztrófatörvénnyel kapcsolatban a reagálási idő lerövidülése miatt sokkal jobban bíznak az emberek.

Éppen ezért köszönöm a válaszát, természetesen elfogadom. (Taps a Fidesz és az MSZP soraiban.)"

http://www.parlament.hu/internet/plsql/ ... &p_stilus=

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 19. 21:05 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2010. máj. 16. 20:56
Hozzászólások: 1564
Tartózkodási hely: Balaton északi part
Offline
Tudod legutóbb azért kaptam figyelmeztetést, mert csak a linket tettem be :shock:

"Van kalap a fején vagy nincs kalap a fején?"

Ez sem jó, az sem jó? Olyanok mint a nagyságosok? Ha a másét kell elvenni az természetes, de ha a sajátról kellene lemondani akkor ne má?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 19. 10:55 
vörös kakas réme
Avatar

Csatlakozott: 2006. márc. 22. 12:56
Hozzászólások: 457
Tartózkodási hely: Magyarország
Offline
Idézet:
fajó írta:
"Szigorúbb előírások a súlyos balesetek megelőzésére
2012.04.06, Fiknerné Sulcz Ágnes, Forrás: Műszakifórum
Share on joliprint Share on facebook Share on twitter Share on email 0

2012. január 1.-jével új katasztrófavédelmi szabályozás lépett életbe. Az új rendszer a korábbiakhoz képest jelentős változásokat hozott, amelyek közül az egyik legfontosabb elem a súlyos balesetek megelőzését szolgáló rendelet hatályának kiterjesztése a veszélyes anyagokkal foglalkozó, küszöbérték alatti üzemekre.
Hírlevél feliratkozás
Feliratkozom a témához kapcsolódó ingyenes hírlevélre:
Milyen a legutóbbi hírlevél?

Az emberi egészség és környezetünk védelme, a szennyezések elkerülése, illetve a kockázatok mérséklése érdekében elengedhetetlen követelmény, hogy a veszélyes anyagokkal végzett tevékenységek maximális biztonsággal valósuljanak meg. A nem megfelelően végzett tevékenységek üzemzavarokhoz, balesetekhez vezethetnek, amelyek következtében a környezetbe került veszélyes anyagok komoly és sok esetben visszafordíthatatlan károkat okoznak. Erről tanúskodnak sajnálatos módon az elmúlt évtizedek nagy ipari balesetei (pl. 1974. Flixborough, 1976. Seveso, 1984. Bhopal, 1986. Bázel, 1997 Hochstrass 2000. Nagybánya, 2001. Toulouse). Az ilyen és ehhez hasonló balesetek elkerülése végett elsődleges cél a megelőzés, a kockázatok lehető legkisebb mértékűre csökkentése, valamint a vészhelyzetekre való felkészülés. ....................

törvény, valamint a törvény IV. fejezetének végrehajtását szolgáló, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 2/2001. (I. 17.) Korm. rendelet (majd az ezt felváltó 18/2006. (I.26.) Korm. rendelet) formájában ültette át a magyar jogrendbe. A szabályozás a veszélyes ipari üzemekre vonatkozóan szigorú követelményeket fogalmazott meg, így többek között előírta a biztonsági elemzés és -jelentés, belső és külső védelmi terv készítését, veszélyességi övezet kijelölését, illetve a jelentési, ellenőrzési és tájékoztatási rendszer követelményeit.

A katasztrófavédelmi törvény hatálybalépése óta azonban mind összetettebbé és ellenőrizhetetlenebbé váltak a civilizációs veszélyforrások, és számos olyan baleset történt, amely a katasztrófavédelmi rendszer hatékonyságának javítását kívánta meg. Ennek hatására 2010 év végére létrejött egy szabályozási koncepció a katasztrófavédelmi rendszer javítására és fejlesztésére. A koncepció széleskörű szakmai megvitatását követően 2011. október 3.-án megszületett az új katasztrófavédelmi törvény és kezdetét vette a végrehajtási rendeletek megalkotása.
......................
A veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemeket tekintve az egyik legjelentősebb változás a súlyos balesetek megelőzését szolgáló rendelet hatályának kiterjesztése a küszöbérték alatti üzemekre. A korábbi szabályozás hatálya kizárólag az úgynevezett alsó, illetve felső küszöbértékű üzemekre terjedt ki, azaz az abban foglalt szigorú követelményeket az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemekre nem kellett alkalmazni. Az elmúlt időszakban azonban több olyan baleset következett be, amely az alsó küszöbérték alatti üzemeknél történt. Gondoljunk csak a 2004-es törökbálinti pirotechnikai raktárban történt robbanásokra, a balatonfűzfői hulladéklerakóban 2010-ben keletkezett tűzre, vagy akár a kolontári vörösiszap-katasztrófára. Amennyiben ezekre az üzemekre is vonatkoztak volna a szabályozás szigorú követelményei, talán a balesetek bekövetkezésének valószínűsége csökkenthető lett volna. Éppen ezért tartották indokoltnak az új szabályozás hatályát .....................

meghaladó, de az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségben vannak jelen veszélyes anyagok. Ide tartoznak továbbá még bizonyos, kiemelten kezelendő létesítmények, mint például a veszélyes anyagok üzemen kívüli csővezetéken történő szállításának létesítményei.

A 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. mellékletében szereplő küszöbértékek:

1. táblázat

Veszélyes anyagok
Küszöbmennyiség (tonnában)
alsó
felső
Ammónium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 1. megjegyzést)
..............
...................
küszöbmennyiség (tonnában)
alsó
felső
50
200
3. oxidáló anyagok és készítmények
50
200
4. robbanóanyagok és készítmények (ahol az anyag, a készítmény vagy a termék a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 2. megjegyzés szerint az ADR 1.4 alosztályába tartozik)

]


Köszönjük szépen fajó!

Ez nagyon érdekfeszítő hozzászólás volt. Én háromszor is elolvastam.
Ráadásul tömör és lényegretörő.
Alig foglal helyet.
De én azért nem idéztem be az egészet.

_________________
Vizsgáljuk a múltat, fürkésszük a jövőt. Ki törődik a jelennel?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 19. 10:05 
szikracsapkodó

Csatlakozott: 2012. ápr. 19. 8:51
Hozzászólások: 16
Offline
Nem értem, hogy a magánlakásokat miért hagyják ki a sorból, ott miért nem kutakodhatnak? Belegondolok egy 10 lépcsőházas 10 emeletes szalagházban lakók számába, amennyien egy kisebb településen sem laknak, ott lehetne ám aztán baszott nagy "katasztrófát" előidézni a sok "veszélyes" anyaggal!


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. ápr. 11. 18:36 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2010. máj. 16. 20:56
Hozzászólások: 1564
Tartózkodási hely: Balaton északi part
Offline
"Szigorúbb előírások a súlyos balesetek megelőzésére
2012.04.06, Fiknerné Sulcz Ágnes, Forrás: Műszakifórum
Share on joliprint Share on facebook Share on twitter Share on email 0

2012. január 1.-jével új katasztrófavédelmi szabályozás lépett életbe. Az új rendszer a korábbiakhoz képest jelentős változásokat hozott, amelyek közül az egyik legfontosabb elem a súlyos balesetek megelőzését szolgáló rendelet hatályának kiterjesztése a veszélyes anyagokkal foglalkozó, küszöbérték alatti üzemekre.
Hírlevél feliratkozás
Feliratkozom a témához kapcsolódó ingyenes hírlevélre:
Milyen a legutóbbi hírlevél?

Az emberi egészség és környezetünk védelme, a szennyezések elkerülése, illetve a kockázatok mérséklése érdekében elengedhetetlen követelmény, hogy a veszélyes anyagokkal végzett tevékenységek maximális biztonsággal valósuljanak meg. A nem megfelelően végzett tevékenységek üzemzavarokhoz, balesetekhez vezethetnek, amelyek következtében a környezetbe került veszélyes anyagok komoly és sok esetben visszafordíthatatlan károkat okoznak. Erről tanúskodnak sajnálatos módon az elmúlt évtizedek nagy ipari balesetei (pl. 1974. Flixborough, 1976. Seveso, 1984. Bhopal, 1986. Bázel, 1997 Hochstrass 2000. Nagybánya, 2001. Toulouse). Az ilyen és ehhez hasonló balesetek elkerülése végett elsődleges cél a megelőzés, a kockázatok lehető legkisebb mértékűre csökkentése, valamint a vészhelyzetekre való felkészülés. Ez kizárólag a tevékenységek szigorú szabályozottságával, a biztonsági követelmények maradéktalan betartásával, műszaki és szakmai felkészültséggel, illetve hatékony tájékoztatással lehetséges.

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos ipari tevékenységekkel járó súlyos baleseti kockázatokkal európai szinten első ízben a 82/501/EGK irányelv (SEVESO I.) foglalkozott átfogóan, és ez az irányelv érvényesült az ipari balesetek határon túli hatásairól szóló Helsinki Egyezmény kidolgozásakor is. A '90-es évek közepén az irányelv előírásait felülvizsgálták, ennek eredményeképpen született meg a 96/82/EGK (SEVESO II.) irányelv, amelyet néhány évvel később a 2003/105/EK irányelv módosított. Az Európai Unió tagállamaiban a SEVESO II. irányelv jelenti a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek megelőzésével és elhárításával kapcsolatos szabályozások alapját.

Hazánk az irányelv előírásait a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény, valamint a törvény IV. fejezetének végrehajtását szolgáló, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 2/2001. (I. 17.) Korm. rendelet (majd az ezt felváltó 18/2006. (I.26.) Korm. rendelet) formájában ültette át a magyar jogrendbe. A szabályozás a veszélyes ipari üzemekre vonatkozóan szigorú követelményeket fogalmazott meg, így többek között előírta a biztonsági elemzés és -jelentés, belső és külső védelmi terv készítését, veszélyességi övezet kijelölését, illetve a jelentési, ellenőrzési és tájékoztatási rendszer követelményeit.

A katasztrófavédelmi törvény hatálybalépése óta azonban mind összetettebbé és ellenőrizhetetlenebbé váltak a civilizációs veszélyforrások, és számos olyan baleset történt, amely a katasztrófavédelmi rendszer hatékonyságának javítását kívánta meg. Ennek hatására 2010 év végére létrejött egy szabályozási koncepció a katasztrófavédelmi rendszer javítására és fejlesztésére. A koncepció széleskörű szakmai megvitatását követően 2011. október 3.-án megszületett az új katasztrófavédelmi törvény és kezdetét vette a végrehajtási rendeletek megalkotása.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény a korábbi szabályozáshoz képest számos változást hozott, amelyek érintették többek között a hatósági és szakhatósági jogköröket, a tájékoztatási, riasztási, ellenőrzési szabályokat, az önkormányzatokkal, tűzoltóságokkal, polgári védelmi szervezetekkel és önkéntes mentőszervezetekkel kapcsolatos kérdéseket, a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek engedélyezési eljárásait, a szankciórendszert, finanszírozási kérdéseket, illetve a nemzetközi segítségnyújtásban való részvétel szabályait.

A veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemeket tekintve az egyik legjelentősebb változás a súlyos balesetek megelőzését szolgáló rendelet hatályának kiterjesztése a küszöbérték alatti üzemekre. A korábbi szabályozás hatálya kizárólag az úgynevezett alsó, illetve felső küszöbértékű üzemekre terjedt ki, azaz az abban foglalt szigorú követelményeket az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemekre nem kellett alkalmazni. Az elmúlt időszakban azonban több olyan baleset következett be, amely az alsó küszöbérték alatti üzemeknél történt. Gondoljunk csak a 2004-es törökbálinti pirotechnikai raktárban történt robbanásokra, a balatonfűzfői hulladéklerakóban 2010-ben keletkezett tűzre, vagy akár a kolontári vörösiszap-katasztrófára. Amennyiben ezekre az üzemekre is vonatkoztak volna a szabályozás szigorú követelményei, talán a balesetek bekövetkezésének valószínűsége csökkenthető lett volna. Éppen ezért tartották indokoltnak az új szabályozás hatályát kiterjeszteni a küszöbérték alatti üzemekre is.

A 2012. január 1.-től hatályos katasztrófavédelmi törvény és annak IV. fejezete végrehajtását szolgáló, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet továbbra is alkalmazza az alsó és felső küszöbértékek fogalmát, és a kötelezettségeket is ennek megfelelően határozta meg (pl. katasztrófavédelmi engedélyezés, biztonsági elemzés/jelentés, védelmi tervek, jelentési kötelezettség), bevezette viszont a már említett 'küszöbérték alatti üzem' fogalmát, amely révén a rendelet hatálya alá tartozó kötelezettek köre jelentősen kibővült. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mennyiségi korlátozás nélkül valamennyi olyan szervezet, amely veszélyes anyagokkal foglalkozik, a rendelet hatálya alá tartozna. Küszöbérték alatti üzemnek minősülnek azok az üzemek, amelyeknél a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. mellékletében szereplő alsó küszöbértékek negyedét meghaladó, de az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségben vannak jelen veszélyes anyagok. Ide tartoznak továbbá még bizonyos, kiemelten kezelendő létesítmények, mint például a veszélyes anyagok üzemen kívüli csővezetéken történő szállításának létesítményei.

A 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. mellékletében szereplő küszöbértékek:

1. táblázat

Veszélyes anyagok


Küszöbmennyiség (tonnában)

alsó


felső

Ammónium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 1. megjegyzést)


5 000


10 000

Ammónium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 2. megjegyzést)


1 250


5 000

Ammónium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 3. megjegyzést)


350


2 500

Ammónium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 4. megjegyzést)


10


50

Kálium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 5. megjegyzést)


5 000


10 000

Kálium-nitrát (lásd a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 1. táblázat 6. megjegyzést)


1 250


5 000

Arzén-pentoxid, arzén (V) sav és/vagy sói


1


2

Arzén-trioxid, arzén (III) sav és/vagy sói





0,1

Bróm


20


100

Klór


10


25

Nikkelvegyületek belélegezhető formában (nikkel-monoxid, nikkel-dioxid, nikkel-szulfid, trinikkel-diszulfid, dinikkel-trioxid)





1

Etilén-imin


10


20

Fluor


10


20

Formaldehid (töménység ³ 90%)


5


50

Hidrogén


5


50

Hidrogén-klorid (cseppfolyós gáz)


25


250

Ólom-alkilátok


5


50

Fokozottan tűzveszélyes cseppfolyósított gázok (beleértve a cseppfolyósított szénhidrogén gázokat) és a földgáz


50


200

Acetilén


5


50

Etilén-oxid


5


50

Propilén-oxid


5


50

Metanol


200


5 000

4,4-Metilén-bisz (2-klóranilin) és/vagy sói, por alakban





0,01

Metil-izocianát





0,15

Cseppfolyós oxigén


200


2 000

Toluol-diizocianát


10


100

Karbonil-diklorid (foszgén)


0,3


0,75

Arzén-trihidrid (arzin)


0,2


1

Foszfor-trihidrid (foszfin)


0,2


1

Kén-diklorid





1

Kén-trioxid


15


75

Poliklór-dibenzo-furánok és poliklór-dibenzo-dioxinok (beleértve a TCDD-t) TCDD egyenértékben számolva





0,001

A következő rákkeltő anyagok 5 tömeg% feletti koncentrációban: 4-Amino-bifenil és/vagy sói, benzo-triklorid, benzidin és/vagy sói, bisz (klórmetil)-éter, klórmetil-metil-éter, 1,2-dibróm-etán, dietil-szulfát, dimetil-szulfát, dimetil-karbamoil-klorid, 1,2-dibróm-3-klórpropán, 1,2-dimetil-hidrazin, dimetil-nitrózamin, hexametil-foszfor-triamid, hidrazin, 2-naftil-amin és/vagy sói, 4-nitro-difenil és 1,3-propán-szulton


0,5


2

Kőolaj termékek:

a) Gazolinok és benzinek

b) petróleumok (beleértve a repülőgép üzemanyagokat)

c) gázolajok (beleértve a dízelolajokat, a háztartási tüzelőolajokat és a gázolaj keverő komponenseket)


2 500


25 000

2. táblázat

Veszélyes anyag veszélyességi osztályok


Küszöbmennyiség (tonnában)

alsó


felső

1. nagyon mérgezőek


5


20

2. mérgezőek


50


200

3. oxidáló anyagok és készítmények


50


200

4. robbanóanyagok és készítmények (ahol az anyag, a készítmény vagy a termék a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 2. megjegyzés szerint az ADR 1.4 alosztályába tartozik)


50


200

5. robbanóanyagok és készítmények (ahol az anyag, a készítmény vagy termék a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 2. megjegyzés szerint az ADR 1.1, 1.2, 1.3, 1.5, 1.6 alosztályába vagy az R2, R3 kockázatot jelző mondat bármelyike alá tartozik)


10


50

6. kevésbé tűzveszélyes anyagok és készítmények
[ha az anyagra vagy készítményre a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 3. a) megjegyzés definíciója vonatkozik]


5 000


50 000

7. a) tűzveszélyes anyagok és készítmények
[ha az anyagra vagy készítményre a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 3. b) 1. megjegyzés definíciója vonatkozik]


50


200

7. b) tűzveszélyes folyadékok
[ha az anyagra vagy készítményre a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 3. b) 2. megjegyzés definíciója vonatkozik]


5 000


50 000

8. fokozottan tűzveszélyes gázok és folyadékok
[ha az anyagra vagy készítményre a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. táblázat 3. c) megjegyzés definíciója vonatkozik]


10


50

9. környezetre veszélyes anyagok és készítmények R-mondatokkal kiegészítve:

(I) R50: nagyon mérgező a vízi szervezetekre (beleértve az R50/53)


100


200

(II) R51/53: mérgező a vízi szervezetekre és a vízi környezetben hosszan tartó károsodást okozhat


200


500

10. egyéb osztályozás a fentieken kívül, R-mondatokkal kiegészítve:

(I) R14: vízzel hevesen reagál (beleértve az R 14/15)


100


500

(II) R29: vízzel érintkezve mérgező gázok képződnek (beleértve az R15/29)


50


200

Az új szabályozás értelmében tehát valamennyi olyan szervezetnek, amely bármely veszélyes anyag előállítását, felhasználását, vagy akár tárolását végzi, számba kell vennie a nála előforduló veszélyes anyagok típusát, összetételét, jellemzőit, valamint azok egyidőben jelen lévő maximális mennyiségeit, és a fenti rendelet 1. melléklete alapján meghatároznia, hogy az meghaladja-e az alsó küszöbérték negyedét. Amennyiben ez az eset áll fenn, úgy az üzemeltetőnek úgynevezett üzemazonosítási adatlapot (amely tartalmazza az üzemeltetőre, az általa végzett tevékenységekre, az alkalmazott veszélyes anyagokra és az üzem környezetére vonatkozó információkat) kell kitöltenie és benyújtania a területi katasztrófavédelmi igazgatósághoz, természetesen igazgatási szolgáltatási díj befizetése mellett. A 2012. január 1.-jén már működő küszöbérték alatti üzemeknek ez év március 31-ig kellett benyújtaniuk az adatlapot, amely a 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet 2. mellékletében megtalálható.

Az üzemazonosítási adatlap benyújtása a küszöbérték alatti üzemek esetén a gyakorlatban tulajdonképpen katasztrófavédelmi engedély iránti kérelemnek minősül. A benyújtott dokumentumok átvizsgálása és helyszíni ellenőrzés után dönt a hatóság a katasztrófavédelmi engedély megadásáról. Amennyiben az üzemben előforduló veszélyes anyagok fajtája, mennyisége, vagy az üzem által okozott veszélyeztetés miatt a hatóság azt indokoltnak tartja, úgy az üzemeltetőt súlyos káresemény elhárítási terv készítésére is kötelezheti.

További részletek a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvényben, valamint a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X.20.) Korm. rendeletben.


kapcsolodotermekekKapcsolódó termékek:
Zöldinfó - Környezetvédelmi hírlevél

www.muszakiforum.hu
Katasztrófaigazgatás és tűzvédelem"


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. márc. 21. 20:13 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2010. máj. 16. 20:56
Hozzászólások: 1564
Tartózkodási hely: Balaton északi part
Offline
Lánglovagok írta:

Módosítani kell a módosítást? :arrow: Kapkodó módosítás? :arrow: :-? lesz belőle?


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. márc. 21. 9:36 
Szerkesztő
Avatar

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 20:21
Hozzászólások: 5757
Offline
Újabb módosítások


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. jan. 18. 8:53 
slagmester

Csatlakozott: 2004. okt. 22. 13:57
Hozzászólások: 380
Offline
Most már biztosan népszerű lesz a katasztrófavédelem. Szeressük a katasztrófavédelmet, benne a tűzoltókat (ha emlékszik majd még valaki erre a névre) Meg szeressük és támogassuk a kis és középvállakozókat, nem volt még adójuk. Ez is biztosan muinkahelyteremtő szabályozás.

"A hozzájárulás fizetésének célja, hogy támogatást biztosítson a katasztrófavédelmi műszaki-technikai eszközök, felszerelések beszerzéséhez, fejlesztéséhez, felújításához, a védekezési kiadásokhoz, polgári védelmi szervezetek képzéséhez, felszereléséhez, illetve önkéntes mentőszervezetek támogatásához - hívja fel a figyelmet a PwC."


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2012. jan. 01. 13:45 
Szerkesztő
Avatar

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 20:21
Hozzászólások: 5757
Offline
Új jogszabályok léptek hatályba:
http://www.langlovagok.hu/cgi-bin/lang/ ... i?view=jog


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2011. dec. 11. 9:31 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
Én nem tudtam megnyitni, ezért így linkelem:

http://www.kormany.hu/download/f/0a/600 ... mentBrowse

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2011. dec. 10. 11:09 
Szerkesztő
Avatar

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 20:21
Hozzászólások: 5757
Offline
TERVEZET: A belügyminiszter felügyelete, irányítása alá tartozó egyes fegyveres szervekkel hivatásos szolgálati viszonyban állók szolgálati viszonyáról és a személyügyi igazgatás rendjéről


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új katasztrófavédelmi törvénycsomag
HozzászólásElküldve: 2011. dec. 02. 21:33 
Szent Tömlő őrzője

Csatlakozott: 2004. okt. 21. 19:28
Hozzászólások: 3427
Offline
kerdezo84!

Bocs! Igazad van! Felületes voltam! Ez az új BM tervezet!

_________________
A baj esetén ismerszik meg az ember, akkor ér véget a szerepjátszás és kiderül, hogy ki milyen is valójában.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: Katasztrófavédelmi kirendeltség
HozzászólásElküldve: 2011. dec. 02. 20:53 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2010. feb. 17. 9:31
Hozzászólások: 580
Offline
Belügyminisztérium, 2011. november 29.


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 249 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség
Impresszum és moderációs alapelvek
Lánglovagok Egyesület - egyesulet.langlovagok.hu
Legfrissebb hozzászólások: RSS

   Lánglovagok Egyesület | Lánglovagok.hu tûzoltóportál | Lánglovagok Hírlevél © Lánglovagok.hu 2001-2016.