112-es segélyhívó

A katasztrófavédelmi rendszer felépítése, szervezeti egységek, általános témakörök.
Válasz küldése
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 17. 17:50

Harley írta:Az év végéig országosan elérhető lesz a megújult 112-es hívószám - a nap hírei
http://inforadio.hu/belfold/2017/08/16/ ... _hivoszam/" onclick="window.open(this.href);return false;

A főigazgató beszélt arról is, hogy az év végére mindenhol elérhető lesz az országban a megújult 112-es hívószám, amelyet hívóazonosító és GPS rendszerrel is elláttak. Kelet-Magyarországon két régióban már tesztüzemben működik az új hálózat.
Hmmm, hát ez így ebben a formában nem igaz.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 17. 17:42

Úgy tudom az elhunyt lánya azt nyilatkozta, hogy a halál miatt következett be a baleset. Gondolom az orvosszakértő azt állapította meg, hogy az út szélén sodródáskor halott volt vagy legalábbis annyira károsodott a szíve, hogy nem lehetett volna rajta segíteni.
Avatar
Harley
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2240
Csatlakozott: 2002. aug. 10. 10:22

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Harley » 2017. aug. 17. 16:06

Az év végéig országosan elérhető lesz a megújult 112-es hívószám - a nap hírei
http://inforadio.hu/belfold/2017/08/16/ ... _hivoszam/" onclick="window.open(this.href);return false;

A főigazgató beszélt arról is, hogy az év végére mindenhol elérhető lesz az országban a megújult 112-es hívószám, amelyet hívóazonosító és GPS rendszerrel is elláttak. Kelet-Magyarországon két régióban már tesztüzemben működik az új hálózat.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 15. 21:26

dreszi írta:A válaszodból pontosan látszik, hogy sohasem fogjátok érteni, miért nem jó irány ez.
Visszautasítom a többes számot, én megértek dolgokat, ha valaki tényekkel támasztja alá amit mond. Ott tartottunk, hogy cáfoltam amit írtál. Erre te exkatedra teszel kijelentést.
Nem vagyok döntéshozó vagy olyan szervezet tagja, aki tudná a szakmai érdeketeket képviselni. Ehhez nektek kell összefogni.
Én megérteni és megértetni-megismertetni vagyok itt olyan dolgokat, amikről nem tudok, illetve amit ti nem ismertek, csak legfeljebb egy picinyke részét, a felszínét. Amiből aztán mindenféle hibás következtetést vontok le.

A mantrákat folyamatosan hiába ismétlitek, változni nem fog semmi, ahogy eddig nem változott.
dreszi
kapacsmester
Hozzászólások: 291
Csatlakozott: 2006. máj. 24. 19:28

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: dreszi » 2017. aug. 15. 17:28

A válaszodból pontosan látszik, hogy sohasem fogjátok érteni, miért nem jó irány ez.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 15. 16:16

dreszi írta:Nem lehet ennyi fizetésért találni tömegével embert, egyáltalán nem életszerű, hogy annyi olyan ember legyen erre a munkára, aki mentő, tűzoltó, rendőr tapasztalattal is rendelkezik. Abból pedig nagy baj van, ha olyan veszi a bejelentést, aki tüzet, balesetet max. tévében látott. Ettől kezdve sosem lesz életképes a 112, ha teljesen át akarja venni a 105 funkcióját.

Lényegében te is elismered, hogy legalább 2 évnek kellene eltelnie, míg a mostani módszerrel működhetne a 112. Persze akkor, ha nem lenne ott ekkora fluktuáció, ha nem azzal menne az idő, hogy az operátort az ablakból vissza kelljen rángatni, nehogy kiugorjon.
Nana, ne adj a számba olyat amit nem írtam! :)

A két év már régen eltelt, tehát lennének tapasztalt operátorok.
A sajtó által felkapott lufikkal nem szívesen foglalkoznék, mert ezek legtöbbször (ahogy most sem) a lényeges dolgok.
A 105 funkcióját nem akarta soha átvenni a 112, ahogy másik szervét sem. De szükséges a hívásszűrés, az idegen nyelvi kapcsolattartás, a tömeges esetek kezelése, a több szervet egyidejűleg érintő esetek gyors és hatékony kezelése.
Nem kell a három szerv munkáját részleteiben menve ismerni, sem (mentő)orvosnak, sem tűzoltónak, sem rendőrnek nem kell senkinek lenni. Más tudással kell rendelkezni, pl kommunikációs ismeretekkel.

Épp azt írtam nemrég, hogy a hívásfogadás gyakorlatilag olyan sok rétegű munka, hogy külön szakmának is tekinthető, melyre bizonyos készségekkel, képességekkel rendelkezők alkalmasak igazán. Plusz van egy tanulható rész nyilván.
dreszi
kapacsmester
Hozzászólások: 291
Csatlakozott: 2006. máj. 24. 19:28

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: dreszi » 2017. aug. 14. 20:47

Nem lehet ennyi fizetésért találni tömegével embert, egyáltalán nem életszerű, hogy annyi olyan ember legyen erre a munkára, aki mentő, tűzoltó, rendőr tapasztalattal is rendelkezik. Abból pedig nagy baj van, ha olyan veszi a bejelentést, aki tüzet, balesetet max. tévében látott. Ettől kezdve sosem lesz életképes a 112, ha teljesen át akarja venni a 105 funkcióját.

Lényegében te is elismered, hogy legalább 2 évnek kellene eltelnie, míg a mostani módszerrel működhetne a 112. Persze akkor, ha nem lenne ott ekkora fluktuáció, ha nem azzal menne az idő, hogy az operátort az ablakból vissza kelljen rángatni, nehogy kiugorjon.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 14. 20:27

Az ilyen és hasonló helyzetek megoldása igényli a tapasztalatot, illetve a képességet, kézséget. Az sem mindegy, ki milyen (lelki) állapotban végzi a munkát.
Nagyjából 2 év mire valakiből profi lesz. Annak idején a rendőrségi irányítók mondták ezt, pedig ott is tapasztalt, sokéves járőrökből lettek az irányítók.
Ezért rossz, hogy magas a fluktoáció, nem egy sokéves tapasztalattal rendelkező társaságra lehet építeni. A fluktoációnak pedig sok oka van...
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 14. 20:13

szélkakas írta:
Giro írta:
szélkakas írta:
Giro írta:
"Egy sokkos ember épp hogy kevéssé tudja mit hívjon (tapasztalat), ezért is vannak azok a táblák, amiket ki kell(ett) tenni: 104- Mentők, 105 - Tűzoltók, 107 - Rendőrség."

Ezt hogy kell érteni? Hol is vannak ezek a táblák? Közterületen és mindenki szeme előtt lebeg? Na ne. De ez egy kicsit erőltetett hivatkozás. Nekem is van tapasztalatom! Az újabbak lehangolóak, mint "jelző" személy mondom, tapasztalat.
Minden közintézményben, munkahelyen, stb vannak ilyen táblák.

Kicsit konkrétabban lehetne ezekről a rossz tapasztalatokról?
Sokadjára is azt mondom, hogy egy rendszert ne meszeljünk már el, mielőtt nem derítettük ki, hogy hol a hiba!
Tapasztalat konkrétan?
Tessék: Tűzjelzés-112, Felveszi egy hölgy,miben segíthetek szöveggel (?) elmondom szakszerűen a tűz helyét (Sopronkőhida külterület), méretét (kb 50 m hosszon), fajtáját (illegálisan lerakott szemét), mit veszélyeztet közvetlenül ( kb. 20 éves fenyves) én honnan látom (Páneurópai Piknik Emlékpark-Sopronkőhida közötti út) merre haladok, és mit mutat nekem a GPS mi az út neve (Pozsonyi út).
Diszpécser válasz, várjon nekem meg kell néznem, hogy (?) Reakcióm, na lássa hölgyem én tűzoltó vagyok és ezért nem szertejük a 112-őt (lehet itt rontottam el valami?). A hölgy felcsattan rendre utasítóan közli, neki ez a dolga! (?)
Aztán szó nélkül átkapcsol máshoz, férfihang veszi fel: bejelentkezés az előbbi, újra elmondok mindent válasz>várjon, kapcsolom a Tűzoltókat. Bejelentkeznek> Műveletirányítás (tehát a megyével beszélek), most azzal kezdem, ki vagyok(név, rang, meg ilyenek) aztán a többi, azonnal mondják köszönjük tudunk róla Sopron már vonul.
Közben én haladok, és a Sopron előtti körforgalomból jön ki az I;II; Víz.
Folyt köv. az egy baleset lesz.
Itt valami nem kerek! Az operátorok nem kapcsolgatják a hívást egymásnak.
De az általad leírt helyzet az, amit többféleképpen meg lehet oldani.
1. Ha az operátor nem tud pontos helyszint megadni, akkor felismeri a helyzetet, és fogja gyorsan lebök valahova a térképen. A jegyzetbe leírja hogy a geokód nem pontos, és beírja szöveges az információt. Küldi az adatlapot, és majd legfeljebb visszahívnak az irányítók.
2. Addig kérdezget, és próbál tájékozódni, amíg
2.A. meg nem találja a helyszínt és utána küldi az adatlapot
2.B. belátja hogy nem jut dűlőre, és az 1. pont szerint csinálja

A baj az, hogy ezt (hogy hogyan járjon el a fenti lehetőségek közül) neki kell eldönteni, illetve hogy utasítás szerint neki pontosan kell geokódolni, a helyszínt megadni (különben morog az irányítás), és erre 3 perce van.
Én biztosan az első módszert követném, ha nagyon nem találom meg, amit keresek a térképen.
De azt is látni kell, hogy ezeket a helyzeteket ott és akkor kell megoldani, miközben utána napokig elemezgetnek egy-egy esetet, hogy mit kellett volna máshogy csinálni.
Avatar
szélkakas
slagmester
Hozzászólások: 394
Csatlakozott: 2011. máj. 25. 6:55

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: szélkakas » 2017. aug. 14. 17:16

Giro írta:
szélkakas írta:
Giro írta:
"Egy sokkos ember épp hogy kevéssé tudja mit hívjon (tapasztalat), ezért is vannak azok a táblák, amiket ki kell(ett) tenni: 104- Mentők, 105 - Tűzoltók, 107 - Rendőrség."

Ezt hogy kell érteni? Hol is vannak ezek a táblák? Közterületen és mindenki szeme előtt lebeg? Na ne. De ez egy kicsit erőltetett hivatkozás. Nekem is van tapasztalatom! Az újabbak lehangolóak, mint "jelző" személy mondom, tapasztalat.
Minden közintézményben, munkahelyen, stb vannak ilyen táblák.

Kicsit konkrétabban lehetne ezekről a rossz tapasztalatokról?
Sokadjára is azt mondom, hogy egy rendszert ne meszeljünk már el, mielőtt nem derítettük ki, hogy hol a hiba!
Tapasztalat konkrétan?
Tessék: Tűzjelzés-112, Felveszi egy hölgy,miben segíthetek szöveggel (?) elmondom szakszerűen a tűz helyét (Sopronkőhida külterület), méretét (kb 50 m hosszon), fajtáját (illegálisan lerakott szemét), mit veszélyeztet közvetlenül ( kb. 20 éves fenyves) én honnan látom (Páneurópai Piknik Emlékpark-Sopronkőhida közötti út) merre haladok, és mit mutat nekem a GPS mi az út neve (Pozsonyi út).
Diszpécser válasz, várjon nekem meg kell néznem, hogy (?) Reakcióm, na lássa hölgyem én tűzoltó vagyok és ezért nem szertejük a 112-őt (lehet itt rontottam el valami?). A hölgy felcsattan rendre utasítóan közli, neki ez a dolga! (?)
Aztán szó nélkül átkapcsol máshoz, férfihang veszi fel: bejelentkezés az előbbi, újra elmondok mindent válasz>várjon, kapcsolom a Tűzoltókat. Bejelentkeznek> Műveletirányítás (tehát a megyével beszélek), most azzal kezdem, ki vagyok(név, rang, meg ilyenek) aztán a többi, azonnal mondják köszönjük tudunk róla Sopron már vonul.
Közben én haladok, és a Sopron előtti körforgalomból jön ki az I;II; Víz.
Folyt köv. az egy baleset lesz.
  • „Jogost művelni legszebb árulás."
    Euripidész

szélkakas=(apu szds. 2003. aug. 27. 8:16)= Fejes József aki figyeli, figyelteti, hogy mit írok, teljesen képben legyen!
P/20
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 542
Csatlakozott: 2002. aug. 28. 20:19
Tartózkodási hely: Pomáz
Kapcsolat:

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: P/20 » 2017. aug. 14. 17:07

Köszönöm a válaszod! A hibát próbálom beazonosítani a rendszerbe. Csatolt fájlokat küldök a másik csatornán.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 14. 16:32

P/20 írta:Kedves Giro!
Az lenne a kérdésem, hogy van-e annak technikai lehetősége, hogy az operátor amikor hívást rögzít és a települést beírja, akkor a területileg illetékes tűzoltóságon a pajzson az esemény megjelenjen, gyakorlatilag a jelzés rögzítésével párhuzamosan? Nem riasztás szerűen, hanem nyihog egyet a ló és villog egy felkiáltójel és kiírja az eset jellegét és a települést? Aztán majd valamikor felbőg a tehén.
Most a folyamat (amikor adatlap küldés van): jelző hív - hívásfogadó kapcsolatot létesít - adatokat begyűjt kikérdezéssel - rögzített információt ELKÜLD az irányítás(ok)hoz - további információt közöl, amit az ELKÜLD után szerzett be (ez opcionális persze) - ...

Magyarország bármely pontját meg tudja jelölni a hívásfogadó, nem csak a címmel rendelkezőket. A Pajzs megkap egy pozíciót (geokódot), ebből a megfelelő irányítást kijelöli és oda továbbítja a elektronikus adatlapot, a saját térképére elhelyezi a helyszínt.
Szükséges az az információ a hívás kapcsán, hogy az esemény milyen szerve(ke)t érint, ezért az eseményt kategóriába sorolja. Tehát ez is szükséges információ!
Az ELKÜLD egy olyan döntő pont a folyamatban, amikor az elektronikus kommunikáció elindul a hívásfogadás rendszere és az irányítás(ok) között, magyarán egy gombnyomás, amit kezdeményez a hívásfogadó.

Amit te írtál, az véleményem szerint még ez előtt kellene hogy megtörténjen (ha jól értettem). Ha azt szó szerint megvalósítanánk amit írtál, akkor egy egyszerű mellébökés az esemény kategórizálásánál elindítaná az információ áramlást a Pajzs felé. De mi történne, ha 3mp múlva a kategórizálást javítaná a hívásfogadó?

Azt tudom elképzelni, hogy az előtt a kikérdezés előtt menne el a jelzés, amiben a hívásfogadó a katvéd által megadott kikérdezést elvégezné, aminek a vége a szerek kiválasztása, kijelölése a Pajzsban.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 14. 16:01

szélkakas írta:
Giro írta:
"Egy sokkos ember épp hogy kevéssé tudja mit hívjon (tapasztalat), ezért is vannak azok a táblák, amiket ki kell(ett) tenni: 104- Mentők, 105 - Tűzoltók, 107 - Rendőrség."

Ezt hogy kell érteni? Hol is vannak ezek a táblák? Közterületen és mindenki szeme előtt lebeg? Na ne. De ez egy kicsit erőltetett hivatkozás. Nekem is van tapasztalatom! Az újabbak lehangolóak, mint "jelző" személy mondom, tapasztalat.
Minden közintézményben, munkahelyen, stb vannak ilyen táblák.

Kicsit konkrétabban lehetne ezekről a rossz tapasztalatokról?
Sokadjára is azt mondom, hogy egy rendszert ne meszeljünk már el, mielőtt nem derítettük ki, hogy hol a hiba!
Avatar
szélkakas
slagmester
Hozzászólások: 394
Csatlakozott: 2011. máj. 25. 6:55

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: szélkakas » 2017. aug. 12. 23:54

Giro írta:
"Egy sokkos ember épp hogy kevéssé tudja mit hívjon (tapasztalat), ezért is vannak azok a táblák, amiket ki kell(ett) tenni: 104- Mentők, 105 - Tűzoltók, 107 - Rendőrség."

Ezt hogy kell érteni? Hol is vannak ezek a táblák? Közterületen és mindenki szeme előtt lebeg? Na ne. De ez egy kicsit erőltetett hivatkozás. Nekem is van tapasztalatom! Az újabbak lehangolóak, mint "jelző" személy mondom, tapasztalat.
  • „Jogost művelni legszebb árulás."
    Euripidész

szélkakas=(apu szds. 2003. aug. 27. 8:16)= Fejes József aki figyeli, figyelteti, hogy mit írok, teljesen képben legyen!
P/20
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 542
Csatlakozott: 2002. aug. 28. 20:19
Tartózkodási hely: Pomáz
Kapcsolat:

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: P/20 » 2017. aug. 12. 22:20

Kedves Giro!
Az lenne a kérdésem, hogy van-e annak technikai lehetősége, hogy az operátor amikor hívást rögzít és a települést beírja, akkor a területileg illetékes tűzoltóságon a pajzson az esemény megjelenjen, gyakorlatilag a jelzés rögzítésével párhuzamosan? Nem riasztás szerűen, hanem nyihog egyet a ló és villog egy felkiáltójel és kiírja az eset jellegét és a települést? Aztán majd valamikor felbőg a tehén.
P/20
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 542
Csatlakozott: 2002. aug. 28. 20:19
Tartózkodási hely: Pomáz
Kapcsolat:

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: P/20 » 2017. aug. 12. 21:47

Kedves Jánosom! Elviekben igazad van, normális ország, normális döntéshozói szakmai fórumon dolgoztatja ki, vitatja meg és hozza meg a stratégiai döntéseket. Nálunk sajnos ez nincs így. Nem normális országban, nem normális döntéshozók, nem normális kényének vagyunk kiszolgáltatva. Egy döntéshozó odáig jut el, hogy az általunk egy-egy fórumon elmondott panaszáradatok kételkedve hallgatja és nem akarja elhinni, hogy, ennyi pénzt áldoztunk rá és nem a legjobb van kihozva a rendszerből. 8 milliárdért van EDR rádiónk és úgy használjuk, mint a 80-as években az URH-t? Ezt valakinek elmesélem nem hiszi el. Veszünk a 500 csatornás 3D-s internetes tévét, hogy a Kossuth rádiót tudjuk hallgatni rajta. Itt tartunk. Így aki ebbe még nem törődött bele, kénytelen ilyen fórumokon üzengetni, hátha olvassa valaki. Más fórumunk, más csatornánk nincs. És ha a bakondi a zöldre azt mondta, hogy az pedig piros, akkor az bizony piros volt. És volt hivatal, volt kapacitás és volt szakértői csapat, aki még ezt be is bizonyította. Így marad a fórum!
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 12. 18:31

Nem akarok szembe menni a véleményeddel, mert sok dolgot nem szeretnék itt kiteregetni, amiből kellemetlenségek születnének. De pár megjegyzés.
Az első és második kitéteteled szerintem némileg ellentmond egymásnak:
"- ez a fórum nem a részletes szakmai elképzelések ismertetésének helye
- a fórum abban tud komoly segítséget szolgáltatni, hogy bizonyos dolgok értékelését, esetleges módosítását, pontosítását a szakmai szervezetek széles körben egyeztetve elvégezzék"
Most akkor lehet szakmai elképzeléseket itt ismertetni vagy nem? Lehet értékelni egyes megoldásokat, bírálni azokat vagy nem?
Én itt sok sommás véleményt olvasok, de egy szakértői vélemény (vagy javaslat) komoly esettanulmányok, összefüggések feltárása, folyamatok áttekintése után áll össze. Ehhez egy nyílt fórum valóban nem alkalmas, mert nem lehet mindent részletesen kitárgyalni, elővenni a tényeket perc, másodperc egymásutánjában. Beszélgetni viszont lehet és kell szerintem, mert hatalmas a misztifikálás és a titkolódzás. Ha beszélgetésben legalább oda eljutunk, hogy egymás iránt a jószándékról meg tudunk győződni (ami egyébként szerintem az eredményes, jó együttműködés alapja), akkor már sokat tettünk. Az igaz, hogy bizonyos szint fölött nincs befolyásunk a dolgokra, de ha egy jó szakértői megoldás születik, akkor nagyobb az esélye a jó megoldásnak.

A 112 egy mindenkit érintő dolog, és ebből következően széles véleménynyilvánításra van joguk az embereknek. Nem véletlenül volt 'joga' az ombudsmani vizsgálatnak, éppen a közügy jellege adta azt. Egy veszélyhelyzetben kiszolgáltatottak vagyunk, ugyanakkor jogos elvárása az állampolgárnak, hogy azt hatékonyan számolja fel az az állam, aki az ő adóforintjaiból működteti a szerveket.
A másik, hogy hiába nem akarjuk politizálni a témát, azért az augusztus 20-i tüzijáték is mutatja, hogy igenis politikai kérdés is, amit ezen a téren az egyes szervek tesznek vagy éppen nem tesznek. Ezért aztán a politikusok nem hagyják csak szakértői szinten eldőlni a dolgokat.
Az persze igaz, hogy sem a hétköznapi emberek, sem a politikusok nem szakemberei a témának, így a megoldásokat (a megoldásokra a javaslatokat) szakembereknek kell megtenni. Amíg a három szerv teljesen elkülönült, addig mindenki a saját szakemberivel oldotta meg a feladatokat. Bár a célokat és a döntéseket akkor sem ők hozták, hanem ha úgy tetszik a politikai, a saját szerveztük felső vezetése, de ez általában mindenhol így van (még az üzleti életben is egy döntéshozói szint, bár egy jó vezető ott is figyelembe veszi a beosztottjai véleményét). Most annyiból változott ez, hogy ha úgy tetszik egy politikai döntés nyomán, valamilyen egységesítés indult el. Meghatározott a (politikai) döntéshozó egy célt, amit el kell érni. Ennek csak sokadik lépése a 112, hiszen itt épp a tűzoltóságból lett katasztrófavédelem, kapott az egyesült szervezet több és más feladatokat, mind addig.

Én nem ismerek a témában olyan szakértőt, aki politikai megrendelésre gyártotta volna le a véleményét (lehet hogy kevés embert ismerek?).
iroda
tömlőszállító
Hozzászólások: 137
Csatlakozott: 2007. jan. 13. 20:49

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: iroda » 2017. aug. 12. 15:23

Sokat rágódtam azon, hogy van –e értelme a 112-höz valamit is hozzáfűzni.
Még egyszer és utoljára, amit írtam
- ez a fórum nem a részletes szakmai elképzelések ismertetésének helye
- a fórum abban tud komoly segítséget szolgáltatni, hogy bizonyos dolgok értékelését, esetleges módosítását, pontosítását a szakmai szervezetek széles körben egyeztetve elvégezzék
- a bajba jutottak részére nyújtott segítség kérése nem általános politikai kérdés, hanem a segítségnyújtásra kialakított szervezetek szakmai állásfoglalásának függvénye

Kicsit részletesebben. A 112 rendszer működik, de korszerűsítésének, módosításának színtere, nem az általam tisztelt Lánglovagok fóruma, hanem egy önálló, a szakmát, hivatást gyakorló szakértői csoport komoly munkájának eredménye. Ezt a politikai hatalmat gyakorló, döntést hozó és meghatározó személyek és szervek ideális esetben figyelembe kell, hogy vegyenek. Feladatuk az, hogy a szakértői javaslat megvalósításához, időben ütemezve biztosítsák a jogi, pénzügyi és egyéb feltételeket. Nemzetközi szinten számos ilyen példa van. Tehát nem általános, hanem egészen egyedi, szakértői vizsgálat eredményén alapuló politikai döntés.
A csúsztatás lehetősége abban rejlik, hogy a politikai hatalmat gyakorló személyek és szervek a részükre szimpatikus körből "szakértőket" választanak maguknak és ráadásul meg is rendelik a döntésüket indokoló eredményt. Bizonyos feltételek mellett, amelyeket itt nem szükséges részletezni, találnak is ilyeneket, ami bonyolulttá teszi a nem igazán hatékonyan működő rendszereket. Ez a rendszer működik, de csak addig, amíg olyan esemény nem következik be, amely tragikus következményekkel jár és a részletes, elfogulatlan elemzés a rendszer hibáiról lerántja a leplet és az korlátozás nélkül nyilvánosságra kerül. A rendszerhibák feltárása, jó esetben a nyilvánosság vitathatatlan hatására, hivatalos következtetések levonásával jár. Mindezek után a jogi és politikai felelősség megállapítását követő állapot viszont mostanság kiszámíthatatlan.
Végül. ha valami nem ízlik, hiába ragaszkodnak erővel ahhoz, hogy delikátesz, csemege, attól még nem lesz az.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 12. 13:02

OFF
Amúgy az EDR rendszer szerintem jó gondolat volt és szükséges.
Csak ez is tipikusan nem úgy kellene működjön, mint ahogy most. Technikailag annyira nem értek hozzá, hogy azt mondjam, használhatóvá lehetne tenni a (valós) igényeiteknek megfelelően. De felteszem működhetne úgy is, hiszen máshol is van ilyen rendszer.
ON
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 12. 12:54

Elnézést, de tényleg nem érem utol magam a válaszadással. Majd igyekszem...

Szinte 100%-ig egyetértek az összefoglalásoddal, amit írtál. Én sem vagyok senki, sem beosztás, sem rendfokozat... Szakmai alapon igyekszem végezni a dolgom, és átérzem ennek a feladatnak a nagyságrendjét, súlyát. Nem bírom csak úgy egy irattartóba lefűzni a dolgaimat nap végén, bulldog módjára hajtom a problémákra a megoldást, másnap ugyanott kinyílik az irattartóm. Ne hogy azt gondold, hogy ez feltétlenül népszerű!
De látok sok belefáradt (szak)embert, aki már feladta, hogy sikerülhet elérnie valamit, és ez a legrosszabb!

Azt azért ne feledjétek, hogy a 112 még nálatok is gyengébb! Tehát belerúgni gyakorlatilag bárki belerúghat. És mivel itt már személyre lebontva működik a felelősségrevonás, bizony nem kellemes ilyen környezetben dolgozni. Már csak lelkileg is nehéz, hogy valaki sehonnan nem érez támogatást. Talán átjött azon a kevés kommunikáción keresztül is (merthogy az szigorúan tiltva van), hogy milyen nehéz azoknak a dolga, akik felveszik a telefont. Ők elszenvedik mindazon döntések másod-harmad rendű vonatkozásait, amit a döntéshozók szakmai hozzánemértése, vagy éppen a szervezetek vagy személyek közti rivalizálása okoz. Mert nem jó hogy két BM szervezet nem partnere egymásnak. Nem jó hogy irigyek egymás eredményeire, hogy az a fontos hogy gyűrjék maguk alá a másikat.

Nem tudom hogyan lehetne segíteni a katvéden belüli helyzeten. Úgy biztos nem fog sikerülni, hogy a 112 torkának ugrotok. Ha kellő távolságból ránézel erre, akkor ez az oszd meg és uralkodj elv érvényesülése, amiből majd a harmadik fél jön ki jól!
Az összes eddigi sajtós megnyilvánulás célpontja gyakorlatilag a 112 lett. Nem az jött le, hogy a rossz belső szervezés az ok. Csak kérdés, hogy jó cél-e, hogy az emberek bizalmatlanul nézzenek a 112-re? Szerintem nem. Mindenkiből lehet bejelentő, jelző, és akkor neki teljes bizalommal kell felvennie a telefont, mert vagy saját maga vagy más van akkora bajban, amiből más segítségével tud csak kimászni.
Ráadásul sok múlik a jelzőn, a jelzésen. Majdnem annyi, mind amennyi a jelzést fogadón!
Én már most látom, hogy mennyivel hatékonyabb lenne a dolog, ha az oktatásba az elsősegélynyújtáson kívül ez is téma lenne.
Látom, hogy az a koncepció, ami szerintem nem valósult meg, hogy a 112 munkája alapvetően egy nagy koncentrációt igénylő, képzett kommunikációs háttér ismeretekkel végzett munka (hozzátéve olyanokat, mint idegen nyelvtudás, ország és helyismeret), előtérbe kellene hogy kerüljön. Kvázi egy szakma, ami sok részterület szintéziséből jön létre!
Ehhez viszont szinte semmilyen feltétel nem adott most. Ezekről senki nem tud (aki nem él a rendszeren belül), pedig ez az ami házon belüli probléma, és vissza kellene térni oda, hogy ezzel foglalkozzanak. Mivel a belső problémákról senki nem tud és nem beszél, még(kevésbé próbálj orvosolni!), ezért az összes probléma egy-egy eset kapcsán kerül elő (lásd Tóalmás), vagy éppen folyamatosan nehezíti más munkáját (lásd tűzoltók).

Innen nézve elkeserítő a helyzet, bár igazából az ország sok hasonló területéről szerintem hasonlót lehet elmondani. Na de ez meg már politika...
P/20
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 542
Csatlakozott: 2002. aug. 28. 20:19
Tartózkodási hely: Pomáz
Kapcsolat:

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: P/20 » 2017. aug. 12. 12:05

Kedves Giro! Több hozzászólásodban szerintem kimondtad az egész probléma lényegét. Hogy nekem még nem válaszoltál, azt betudom a sok általam felvetett problémakörnek és a mellékesen küldött anyagoknak. Most nem is ezekről, hanem amiről beszéltek, ahhoz szólnék.
Régen volt egy kialakult rendszer, ami működött. Hogy ez jól működött-e, vagy nem, ezt nem tudjuk megítélni, de tárgyilagosan meg kell mondani, hogy bizony voltak nagyon komoly problémák benne. Erre született egy új rendszer, amiből azok, akik az előzőnek a hibáit ismerték ki lettek hagyva. Be lett vezetve egy csomó dolog, amit nem értünk és amit nem értünk ahhoz bizalmatlanok vagyunk és amihez bizalmatlanok vagyunk azoknál hajlamosak vagyunk általánosítani és egyszerűsíteni: ugye én megmondtam és lám a 112 a hibás. Ez legalább olyan egyszerűsítés, mint a tűzoltó berkekben, hogy a Renault az egy rakás szar. Ha belegondolunk, a Renault egy világmárka és azért csak nem lehet olyan szar és ha elkezdjük egyesével vizsgálni, hogy miért is szar, kiderül, hogy azért mert a megrendelő gyengébb motorral kérte, a feszítővágót a jobb egybe tette és nem a bal egybe, az utólag beszerelt motorfűtés meg kigyullad. És ettől a Renault szar. A 112 rendszere - beleértve a jelzés felvételtől a káreseti kommunikációig szar. Mert általánosítunk. És ebben valóban benne van a minden szervezeti átalakítási probléma! 8 milliárdért bevezetésre került a EDR rendszer. Miért? Mert kellett a titkosított, korszerű kommunikációs rendszer, hiszen minden újságírónak, meg a boldognak és a boldogtalannak az oldalán lógott a rendőrségi frekvenciát is fogó URH rádió. Most a 8 milliárdos EDR rendszerben a rádióforgalmazásunk visszasüllyedt a nyolcvanas évek szintjére, a technika le van butítva és továbbra sem működik, hogy egy kárestnél együtt dolgozó szervezetek tudjanak egymással beszélni. Tehát a 112 a tűzoltóknál nem a hívásfogadást jelenti, hanem egy jelenséget bakondistól, edr-estől, a tűzoltók szopatásán át. Persze, hogy nem így kellene lenni, de így van. Az sem igaz, hogy saját vonalunkon nem próbálkoztunk. De sikerült egy olyan kontraszelektált rendszert kialakítani, hogy érdemi információáramlás nulla, gondolkodás nulla, az egész rendszer működése le van fojtva, ami kerek azt vinni kell, ami szögletes azt gurítani és a régen a rendőrség által irigyelt tűzoltósági rendszer, most messze a rendőrség után kullog, mert merev, rugalmatlan, a napi élet kihívásait nem tudja kezelni és embertelen és kegyetlen. Nem csak befele, kifele is. (Elcseszte a riasztást az operátor? Koncoljuk fel!) És azok akik ebbe benne vannak és napi szinten csinálják és nem akarnak sem megyei igazgatók, sem okf munkatársak lenni, csak azt akarják, hogy ez a szar jól működjön és mindenhol csak falak, falak, falak, meg a megmagyarázzuk, hogy mit miért nem lehet, na akkor jön, hogy forduljunk a közvéleményhez, vagy üzenjünk a sajtónk keresztül valamelyik főhülyének, hogy valami nem jó. Ha ezt nem kezdem el szellőztetni, ma nincs ez a párbeszéd sem.
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 12. 12:03

dreszi írta:
Giro írta:
dreszi írta:Valaki hibás azért, hogy ezzel a rakás sz*r VPN-nel kényszerültek a műveletirányítók a TIK-be, és csak úgy érik el, amikor éppen elérik a saját hálózatukat, illetve az internetet. Mert ugyebár a műveletirányításnak nem a punci.hu miatt kell internet, csak ezt egyesek odafenn nem értik meg.

Ezért pedig nem a műveletirányítók a hibásak.

És ez csak egy gond a sok közül. Szakmailag totális nonszensz a TIK-be költözés.
A VPN nem hibás, ezt értsd meg! Akkor a baj azzal van, hogy nem stabil az internet kapcsolat.
Namármost egy ilyen szervezet ne épüljön az internet elérésre, erről ez a véleményem. Tessék redundáns bérelt vonalat használni, vagy csatlakozni ahhoz a védett rendszerhez, amely az országban kiszolgálja ezeket a szerveket. Ezt megvalósítnai nyilván az OKF megfelelő szerveinek feladata... Hogy úgy mondjam a technikai feltételeket biztosítani kell! Ez olyan mint a tűzoltó védőfelszerelése: KELL, hogy tudjon dolgozni, és hatékony tudjon lenni.

Az a kérdés, hogy konkrétan a gondról tudnak-e, esetleg ez valami helyi sajátosság és máshol jól működik az interneten keresztüli bejelentkezés, tud a problémáról az OKF informatika, eljutott hozzájuk az információ?
Igen. Tud.

1. Leszarják
2. Rendőrségre mutogatnak
No, akkor itt kiválóan működik a szembenállás (meg az egymásra mutogatás) a szervezetek között.
Amúgy a rendőrség technikailag messze alulellátott (alapvetően egy évekig alulfinaszírozott óriás, ami minden pénzt elnyel, ahogy én látom). A katvéd informatikailag, hírközlésileg jobban szervezett és ellátott - szerintem.

A TIK-ekben úgy tudom a katvéd saját eszközökkel dolgozik, minimális amit igénybe vesznek a rendőrségtől. Ez viszont ellentmond annak, hogy a rendőrség lenne a hunyó. Legalábbis a saját internet kijáratot a katvéd csuklóból meg tudná oldani, ha akarná. Én a helyedben minden nap panaszkodnék a helpdesknek, hogy milyen szar az a VPN-es kapcsolat, mert leszakad az internet... Néha ez hatásos módszer! ;-)
Giro
tömlőszállító
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2017. júl. 31. 23:02

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: Giro » 2017. aug. 12. 11:51

Harley írta:Az a kérdésem lenne, ha a mentőknél ez az alapadatos felvétel lesz, a tűzoltóknál miért nem lehetne?
Technikailag megoldható lenne. De!
Kicsit fordítva közelíteném meg ezt először.
A mentőknél NEM LEHET máshogy kikérdezni! Más egészségügyi problémája személyes adat körbe tartozó kérdés (lehet hogy röhelyes, de így van), másrészt az eü-s kikérdezéshez megfelelő képzettség és tudás kell (mentős irányító nem lehet akárki, több éves gyakorlat után lehet oda beülni).
Most akkor egyenesből nézve a dolgot:
A tűzoltós kikérdezés egy érdekes kérdéssor szerint megy végbe, melynek a végén a Pajzsban a szerek kijelölésre kerülnek (ezt a folyamatot preferálták a katvéd felől), és már csak a bőgő tehén gombra kell rákönyökölni. Az katvédes irányító is ezt a kérdéssort használja, hiszen a Pajzsban is ez a metódus.
Aztán ott van, hogy az irányításban hányan vannak szolgálatban és hogy milyen munkát végeznek. A kikérdezéssel az irányításról akartak terhet levenni, hiszen ott nem 6-8-10 ember ül a tűzoltóságok esetén (én úgy tudom az irányításban két személy vesz részt egyszerre). Több egyidejű jelzés esetén nincs is aki kommunikáljon a 3-4. bejelentővel. Ha csak alapadatok mennének, akkor szinte elveszne az információ (hiszen az hogy tűz van nem sokat mond! milyen tűz, mekkora, stb. az igazán fontos kérdés), az első két esetet irányítónak kellene visszahívni a 3-4. jelzőt, ami csak késedelemmel működne.

Figyelembe kell venni, hogy másik szerv is érintett lehet. Akkor a hívó (hang)átadásával, és az alapadatokkal más szervek elesnek attól, hogy információhoz jussanak. Tehát egy tűzzel (üzemanyag folyással) járó személyi sérüléses balasetnél fontos, hogy
1. a mentős kapjon információt a bejelentőtől és azt kikérdezze a sérültek állapotáról, esetleg folyamatosan tartsa a kapcsolatot vele (újraélesztés)
2. a tűzoltó megkapja az adatlapról azt az információt, hogy égő jármű van
3. a rendőr meg hogy menni kell helyszínt biztosítani
Gyakorlatilag hangban az 1. és 2. kerül kapcsolásra.

Tudom, nem minden eset ilyen bonyolult, ám azt elég nehéz lenne megcsinálni, hogy a folyamatot menet közben dinamikusan lehessen változtatni. A szervek közti átjelzéstől mindenki idegenkedik, gondolom ennek oka van, leginkább a késedelem. Az a szakdolgozat, ami ide is beidézésre kerül, nagyon jól kimutatta ezt, mennyire nem hatékony, ha az átjelzésre kell várni.

Ugye a rendszerben a hívás fogadásától kezdve minden tevékenyssg megvan időponttal rögzítve, a statisztikai elemzés nagyon jól működhetne a Pajzsból.
dreszi
kapacsmester
Hozzászólások: 291
Csatlakozott: 2006. máj. 24. 19:28

Re: 112-es segélyhívó

Hozzászólás Szerző: dreszi » 2017. aug. 12. 11:39

Giro írta:
dreszi írta:Valaki hibás azért, hogy ezzel a rakás sz*r VPN-nel kényszerültek a műveletirányítók a TIK-be, és csak úgy érik el, amikor éppen elérik a saját hálózatukat, illetve az internetet. Mert ugyebár a műveletirányításnak nem a punci.hu miatt kell internet, csak ezt egyesek odafenn nem értik meg.

Ezért pedig nem a műveletirányítók a hibásak.

És ez csak egy gond a sok közül. Szakmailag totális nonszensz a TIK-be költözés.
A VPN nem hibás, ezt értsd meg! Akkor a baj azzal van, hogy nem stabil az internet kapcsolat.
Namármost egy ilyen szervezet ne épüljön az internet elérésre, erről ez a véleményem. Tessék redundáns bérelt vonalat használni, vagy csatlakozni ahhoz a védett rendszerhez, amely az országban kiszolgálja ezeket a szerveket. Ezt megvalósítnai nyilván az OKF megfelelő szerveinek feladata... Hogy úgy mondjam a technikai feltételeket biztosítani kell! Ez olyan mint a tűzoltó védőfelszerelése: KELL, hogy tudjon dolgozni, és hatékony tudjon lenni.

Az a kérdés, hogy konkrétan a gondról tudnak-e, esetleg ez valami helyi sajátosság és máshol jól működik az interneten keresztüli bejelentkezés, tud a problémáról az OKF informatika, eljutott hozzájuk az információ?
Igen. Tud.

1. Leszarják
2. Rendőrségre mutogatnak
Válasz küldése