Megkülönböztető jelzések

Minden amit tudni kell vagy tudni szeretnél a tűzoltóautókról és a tűzoltók által használt eszközökről, felszerelésekről.
Válasz küldése
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 31. 21:40

katasztrófális:
lényegében igazad van, de elővehetnénk az autóiskolás oktató urakat is elő kellene venni, mert nagyon sok esetben nyilvánvaló h ők nem tanitják meg az embereket, hogy mit is kellene csinálni... de 1fegyver melletünk szól! fényszoró villogtatás kisérve 2*100w luminátorral tükörmagaságban, akit ez nem ösztökél lehúzodásra az vak! tapasztalat! amióta nincs luminátor a vitó elején nehezebb vonulni.
Avatar
katasztrofális
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 545
Csatlakozott: 2003. júl. 11. 13:16
Tartózkodási hely: Budaörs

Hozzászólás Szerző: katasztrofális » 2004. máj. 31. 21:31

A „Műszaki KRESZ” előírásait, mint a jogszabály számából kiderül, 1990-ben alkották újra. Valóban nem a legfrissebb, de 10 alkalommal módosították. Igaz, hogy az általam idézett részeket a módosítás érdemben nem érintette.
Lehet, hogy a jogszabály által leírt paraméterek nem biztosítják minden esetben a megkülönböztető jelzések kellő időben történő észlelését. A tapasztalataim szerint mégsem ezzel van a legnagyobb probléma, hanem a sofőr kollégáink reakcióival.
Nyilvánvalóan mindenki tapasztalta már, hogy a megkülönböztető jelzések használata mellett, utolérve egy másik gépkocsit, az egyik vezető már akár 100 méteres távolságból is eleget tesz kötelességének, és szabad utat biztosít (fékezéssel, lehúzódással) számunkra. A másik pedig egy vak lóért sem húzódna le, előzd meg, ha tudod.
Elvileg ugye mind a két autósnak azonos távolságról kellene észlelni a jelzéseket, a válaszuk mégis teljesen ellentétes.
Úgy gondolom, hogy elsősorban nem szankcionálással, hanem szemléletmód-változással és a közlekedési morál pozitív irányú változtatásával lehetne megoldani ezeket a problémákat.
Fireman:
A vonatkozó jogszabály értelmében a műszaki vizsgán ellenőrizni kell a megkülönböztető fényjelzés megfelelő működését. Eszközök: stopperóra, mérőszalag. (Isten lássa a lelkem, ez vagyon odaírva.)
Mi az a KF?? A parancsnokságok részére szerintem a vizsgálatot semmi nem írja elő.
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 30. 9:03

A műszakin csak a papírt kérik, így tudnak gyorsak lenni.
"Éjszaka 300 méter" - Ki vizsgálja? A KF. nincs nyitva. Esetleg bemondásos? Ki minősít, hogy határozottan felismerhető?
S melyik parancsnokságon rendszeres a vizsgálat?
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 30. 2:01

kérdés?!

mikor alkoták az általad leírt általunk ismert rendeletett? mert ez még noé idejében amikor a nysára kitűzték a piros zászlót, s esettel mentek igaz volt! most ezzel nem téged bántalak, de ami magyarországon törénik jogszabály téren az "katasztrófális" hol voltak sel mercik akkor? azt sem hallja meg benne, ha elütt valakit, nem szirénát...
Avatar
katasztrofális
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 545
Csatlakozott: 2003. júl. 11. 13:16
Tartózkodási hely: Budaörs

Hozzászólás Szerző: katasztrofális » 2004. máj. 29. 21:15

Idézet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről rendelkező 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletből:
Megkülönböztető lámpára és figyelmeztető lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
66. § (1) Megkülönböztető lámpával kell felszerelni a megkülönböztető fény- és hangjelző berendezés használatára külön jogszabály alapján jogosult gépjárművet. A járműre annyi megkülönböztető lámpát kell felszerelni, hogy a (3) bekezdésben meghatározott követelmények teljesüljenek.
(2) A megkülönböztető lámpa fényének nappal, a ráeső napfényben legalább 150 méterről, sötétben, tiszta időben pedig - a jármű távolsági fényszórójának bekapcsolt állapotában is - legalább 300 méterről határozottan felismerhetőnek kell lennie. A megkülönböztető lámpa csak kék, vagy külön jogszabályban meghatározott jármű esetében kék és piros villogó fényt bocsáthat ki.
(3) A megkülönböztető lámpát a járművön a lehető legmagasabban és úgy kell elhelyezni, hogy annak fénye minden irányban látható legyen.
(4) A megkülönböztető fény- és hangjelzés használatára jogosult jármű elején 1 vagy 2 db kiegészítő megkülönböztető lámpát is el lehet helyezni. Ezek átvilágított felületének felső széle 1,50 méternél magasabban nem lehet.
(5) A megkülönböztető lámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e lámpa a vezetőülésből minden más világító és fényjelző berendezéstől függetlenül - és a járművön lévő összes megkülönböztető lámpa csak együtt - legyen bekapcsolható.

Hangjelző berendezésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
72. § (3) A megkülönböztető fény- és hangjelző berendezés használatára jogosult gépjárművet fel kell szerelni a megkülönböztető hangjelzés adására szolgáló olyan hangjelző berendezéssel is, amely változó hangmagasságú, a gépjármű előtt 7 m távolságban mérve hangonként 103 dB(A) és 120 dB(A) közti hangnyomásszintű hangjelzést ad. A gépjárműre felszerelt megkülönböztető hangjelző berendezésre vonatkozó részletes hangtani követelményeket, valamint azok vizsgálatára és minősítésére vonatkozó feltételeket szabvány határozza meg.

A műszaki vizsgán természetesen a felszerelt berendezések megfelelőségét vizsgálni kellene. Ha azonban a műszaki vizsgán mindent az előírásoknak megfelelően végeznének, egy-egy műszaki vizsga időtartama a mostani átlag többszöröse lenne.
KisCsiga
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 528
Csatlakozott: 2003. nov. 21. 0:16
Tartózkodási hely: Magyarország

Hozzászólás Szerző: KisCsiga » 2004. máj. 29. 1:11

Sziasztok!

Jelentem jómagam is ráakadtam a BM-ben arra a szabványra, amely szerint végzik a méréseket. Szerintem megegyezik az előttemszóló által "megvételre kínálttal"! :wink: :lol:

Üdv: KisCsiga

UI: A héten leellenőrzöm és megpróbálom előkeríteni az aktuális (biztosan hatályos) idevonatkozó jogszabályt. Igyekszem, de a CD-jogtáram ("céges") haldoklott a héten... :(
Avatar
osszekoto1
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 643
Csatlakozott: 2003. nov. 19. 0:01
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: osszekoto1 » 2004. máj. 28. 19:12

Sziasztok!

Összekötő-1 jelenti, az érvényben lévő M.SZ-t sikerült megszerezni.
Pontosan leírja a mérés menetét.
7 m a távolságra vannak a mérési pontok (nem egyszerű leírni
ezért választanám a FAXot.) 103-120 dB hangnyomást kell tudnia 70 cm magasságban
a földtől.

Ha valakit érdekel, "privátban" kérem a FAX számát, szívesen elküldöm.

Jó 7végét!

Ő.K.-1
slider
szikracsapkodó
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2004. máj. 10. 19:28

Hozzászólás Szerző: slider » 2004. máj. 28. 9:04

Fogalmam sincs mi a jelenleg érvényes szabvány, de ha a józan paraszti eszemre hallgatok, meg a tapasztalataimra, akkor az országban nagyon sok megkülönböztetett gépjárműről lekerülne a rendszám, ha a bevizsgálásokat komolyan csinálnák........
(Bár, az egyik balesetünknél a rendőrbácsi úgy vizsgálta a megfelelőséget hogy kb 5 méterre a kocsi elé állt és meghallgatta hogy szól a szirénánk. Azé' a forgalomban ez nem teljesen így működik, illetve ne így kellene, hogy 5 -10 méteren belül meghallják a közeledő né-nót!!!)
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 26. 20:11

Az ember látja az értelmét.
A magnót bömböltető nem tud arra hivatkozni, hogy azért nem hallotta a szirénát mert az halkan szól.
Én azon csodálkozom, hogy felénk kérik csak (kb 2 éve).
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 26. 16:33

nem basztatás, de jól tudja mindenki, hogy mindenhol átveszik a hülyeséget, olyat már hallotam, h 50w alá veszik a hangteljesítményt, de ezt hol mikor ki fogja végrehajtani azt még nem, nekünk mikor műszakin bekapcsolaták, azt mondták, mennyi ez, mondom 200w. mire a manus, jó haz hadd szóljon!!!
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 26. 16:12

Miért csak itt kérik? Miért, csak itt kérik???! :?
Ha jól emlékszem a szegedi ANTSZ végezte a viszgálatot.
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 26. 14:02

okés h hol kérik, de hol végzik a vizsgálatott, és miért csak ott kérik?
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 26. 12:18

A vizsgálati jkv-t a műszaki vizsgán (Békés m.) kérik. 5 ponton mérik és ha jól emlékszem 105 és 120 decibell között kell lenni a hangerőnek.
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 25. 15:38

de még mindig érdekes lehet, h hol vizslatják...
Avatar
vizsgáló
vörös kakas réme
Hozzászólások: 470
Csatlakozott: 2004. ápr. 25. 19:16

Hozzászólás Szerző: vizsgáló » 2004. máj. 25. 15:10

Szevasztok!
Nálunk volt az egyik szeren egy amerikai sziréna. Olyan, amilyet az amcsi filmekben látni. (8-as sodrott rézvezeték 600 watt stb.) Nem volt probléma! A hangja letolta az előtte lévőket. :D Minden előttünk lévő jármű menekült oldalra, ahogy csak tudott. Sajna össze tört egy baleset során. :(
SZUPER volt. A baja csak annyi volt, hogyha sokat nyomkodtuk leszívta az aksit is. (teljes fényár, kéklámpa+ normál sziréna és egyéb fogyasztók)
Valami hasonló hangerejűt javasolnék!
slider
szikracsapkodó
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2004. máj. 10. 19:28

Hozzászólás Szerző: slider » 2004. máj. 25. 14:57

Ha jól tudom akkor arról van szó, hogy bemérik a szíréna hangerejét szemből oldalról meg tán hátulról is. Így minősítik.
De ezeket az elektrises vackokat méricskélhetik.......
Lásd: toyota mentők 30-50 W teljeítményű tejfölös köcsögökkel........ gyorsabban mennek a kocsik a szíréna hangjánál
Avatar
DÖTE
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 1309
Csatlakozott: 2002. aug. 12. 16:53
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: DÖTE » 2004. máj. 25. 10:25

Mi ez a bevizsgálásos jegyzőkönyv? Ezt még tőlünk nem kérték. Le tudná ezt nekem valaki vezetni?
Együtt a sárba, együtt a sírba!
slider
szikracsapkodó
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2004. máj. 10. 19:28

Hozzászólás Szerző: slider » 2004. máj. 23. 22:35

Én továbbra is tartom azt, hogy ha megfelelően a agresszív a fény és a hang, akkor a forgalom 99%-a letér.......nagyjából időben.
Ezeket a magyar gyártmányú félresikerült gagyi utánzatokat le kéne verni a kocsik tetejéről és valami normálista be és felszerelni. Ennyit azért megérne a biztonságunk.
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 22. 11:11

hol kérik ezt a bevizsgálos jvk-et? erre felénk nem kértek még ilyent, felénk a vonóhorogra vannak kattanva...
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 22. 7:32

Még egy gondolt.

Egy-két éve kérik csak a sziréna hangvizsgálati jkv-t a műszakin. A kék lámpa fényerősségét mikor kell majd méretni? Sok kékbúra matt, az izzó gyenge teljesítményű.
fireman
Szent Tömlő őrzője
Hozzászólások: 2110
Csatlakozott: 2003. jan. 24. 21:17
Tartózkodási hely: Orosháza

Hozzászólás Szerző: fireman » 2004. máj. 22. 7:28

Saját tapasztalotom az alábbi:

Évekkel ezelőtt 3k-ben vonultunk több hektáros lábon álló búza tűzhöz.
Mikor kiért mindenki, csak annyit lehetett megállapítani, hogy a területen 7 db MB van, de ki-kicsoda!? Nem jellemző, de elhangzott utasítás: jelentkezzen az a szer akivel szemben állok (1 km).
Nem csak a közutakon, de a káresethelyszínén sem ártana megkülömböztetni saját szereinket, mert nagyon egyformák.

Egyébként megnézném azt a TV-t, aki szükség szerint villogó piros fényt tud szerezni egy tűznél (tipp: tábortűz gyújtása). Miért nem kötelező és miért nincs málházva? A tüo szab. teli van, ilyen ha akarod csinálod, ha nem akarod nem csinálod szöveggel. A szabályozásnak szerintem, főleg nálunk - egyértelműnek kellene lennie.
Mentő
slagmester
Hozzászólások: 385
Csatlakozott: 2003. jan. 08. 11:39
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Mentő » 2004. máj. 21. 18:20

Tegnap kipróbáltam egy Federal Signal Corporation által gyártott hangjelzéssel szerelt mentőt.
Hát ég és föld, kb 150-200 méterrel elöbb kezdtek lehúzódni, mint a hagyományosnál.
Royal
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Hozzászólások: 980
Csatlakozott: 2002. szept. 02. 10:37
Skype: borbelyj
Tartózkodási hely: Európa
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Royal » 2004. máj. 21. 17:37

volt 1fehér bura a hidban, igaz nem szabályos, dehát mennünk az euba? s van pár yard autó is amin fehér burás van, s a fehér búráért elrántották a kocsit...de amúgy jol mutat mondja a manyus...nem bele kelett volna rúgni...
slider
szikracsapkodó
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2004. máj. 10. 19:28

Hozzászólás Szerző: slider » 2004. máj. 21. 17:33

Ami a beszerzéseknél a "lehúzást" illeti: ha kicsit jobban utánanéztek - pl maradjunk a fényhidaknál -, akkor el fog kerekedni a szemetek, hogy mi szemetet képesek megvenni baromi nagy pénzekért.........
slider
szikracsapkodó
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2004. máj. 10. 19:28

Hozzászólás Szerző: slider » 2004. máj. 21. 17:30

A műszaki vizsgáztatóknal sok minden nem tetszik, amibe lehet belekötnek. Ez a standard náluk.
Válasz küldése