* Belépés   * Regisztráció * GyIK    * Keresés
Pontos idő: 2017. szept. 22. 4:40

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Hozzászólás a témához  [ 496 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 29. 18:04 
tömlőszállító
Avatar

Csatlakozott: 2004. nov. 03. 11:17
Hozzászólások: 127
Tartózkodási hely: Pest megye
Offline
Már korábban említettem, hogy az egész jármű visszafejlődés a Rosenbauer-ekhez képest. Ami hibát említettetek a mienken is fellelhető, igaz a mienk fülkéjét fel lehet billenteni. Rossz a málhatér elrendezése, a felszerelések elhelyezése.
Igazából a mai napig nem értem ennek a visszafejlődésnek az okát.
Talán a Finnországi tanulmányút izgalmasabb lehetett, mint az Ausztriai?
Sőt, ha jól tudom a MB Atego-Rosenbauer fecskendők 10 millióval kevesebbe is kerültek. Ég és föld a kettő :!:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 29. 17:31 
pernyekergető

Csatlakozott: 2002. nov. 27. 17:24
Hozzászólások: 20
Offline
Szia Taki

Csak kiegészíteném a listát:

A fülkét nem lehet billenteni, mert a felépitményt rossz helyre "rakták", összeér.
Ebből adodóan a karbantartó nyílások nem esnek a megfelelő helyre.
A szivattyú egy lebutított változat ami igazán káreseteknél fog csak megmutatkozni,- nem tudsz működés közben tartályt tölteni ahogy írtad, de ezáltal a túlmelegedést sem fogod elkerülni, csak ha elengedsz mindig egy kevés vizet. Nem tudsz 1 % -os nedvesítést végrehejtani, ami néha nagyon jól jött. Amit szerintem te is észrevettél csak nem írtad, az üzemanyag tank éles sarkai, és a minőségi kidolgozás, hogy mindenhol sorjás a felület.
Nekem ami még a fájdalmam, ha "kinézzünk" egy tipust / mármint ŐK /
aminek terepjáró képességekkel kell rendelkeznie, akkor miért nem úgy van kialakítva. Itt olyan apróságokra gondolok, mint amit írtál a légszűrő, és a kipufogó elhelyezése. Miért nincs a tetőre kivezetve, bár akkor nem kéne káreseteknél szagolni és nem lehetne olyan kis "cuki" füstelvezetőket hozzá rendelni. De folytathatnám olyanokkal is hogy miért nem gondolnak téli-nyári gumigarniturára, hogy lesznek cserélhetőek a lámpák a meglévőkkel és így tovább.

Oláh Péter


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 28. 14:52 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 28. 14:48
Hozzászólások: 3
Offline
Tisztelt Uraim!


Érdeklődéssel olvastam át az új fecskendőnkről folytatott értekezést. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a járművön lévő hibák csak elenyésző részét említették meg. Ez a fecskendő nagyságrendi visszalépés a pár éve beszerzett Rosenbauer Mercedesekhez képest. A vonulásra való beállítás előtt, csak ismerkedési szinten átnézett fecskendőn ordító hibák tömkelege fedezhető fel. Így összehányni egy kb. 90 milliós járművet enyhén fogalmazva is siralmas.

Talán nézzük először meg a küllemét:

A pici fülke mögött elhelyezett málhatér úgy néz ki szemből, mint egy ’70-es évek beli bútorszállító. Aki ezt megtervezte az életében nem hallott ipari formatervezésről és légellenállásról. Szóval ronda és 100 km/h sebességnél már komoly túlfogyasztást is okoz. De menjünk közelebb és nézzük a részleteket. Az elejére biggyesztett fekete rács kivitele erősen kisipari a maga sorjás, festék-megfolyásos mivoltában. Nem beszélve az izzócsere kínjairól, mivel nem engedi kinyitni a lámpatartót. A lökhárítóra „felszórt” kék lámpáknak sem a magassága nem jó (személyautók visszapillantó-tükrének a magassága), sem a védelme nincs megoldva. A fülke tetején elhelyezett körforgó kék lámpák egy rendőrségi Golfon megfelelően mutatnának, de egy ilyen magasságú autón szinte láthatatlanok. A legénységi tér jobb oldali lépcsője mögött lévő levegőcsövek sérülése szinte elkerülhetetlen, ezért veszélyezteti a fékrendszer levegőellátását. A bal oldali lépcsőnél elhelyezett szívónyílás pedig a motor rövid élettartamát garantálja. A tervező szerint egy nyári szárasságban, egy égő búzatarlón a por és izzó pernye majd szívességből elkerüli a szívónyílást? Így már gyulladt ki légszűrő a Steyr-en is, amíg fel nem vittük a szívócsövet a tetejére. A vezetőfülke és a szívótömlők doboza összeér. A festék már tenyérnyi helyeken lekopott a fülkéről, pedig még le sem ment az aszfaltról. Bosszantó nem? A málhatér hátsó falára odapotyogtatott lámpák kritikán aluliak. A lámpatestek védtelenek, a felső sarkokon elhelyezett irányjelzők hiányoznak. Itt most lehet elavult, rossz jogszabályokra hivatkozni, de az élet úgy is igazolni fogja az irányjelzők hiányát. Emlékszem még azokra az időkre, amikor a pótféklámpa tilos volt, mert maradi illetékesek így látták jónak, aztán ma már szinte minden autón, a Renault-on is megtalálható. Vajon miért?

Szintén a hátfalon van két létra a tetőre való feljutáshoz. Ha valaki fel akar rá jutni minimum akrobatának kell lennie. Persze a Heros már javított ezen, felrakott még egy fokot jó „combos” csavarokkal. Igaz hogy ezzel a jármű hátsó terepszögét alaposan lerontotta, de nem baj, majd az első terepezés közben leszakítjuk mind a két létrát és le lesz róluk a gond. Nos ennyit a külcsínről!

Talán most nézzünk körül a belső értékek között is.

Fülke:
-A vezetőnek kényelmes helye van első látásra, bár nem találtunk helyet a csizmának, a védőruhának, a sisaknak. Vagy ezekre már nincs szükség?
-A legénységi tér többi része is szűk. Négy átlag súlyú (80-90kg) tűzoltó csak összeérő vállakkal fér el. Természetesen az egyéni védőfelszerelések nélkül. Mi lesz, ha azokat is be kell pakolni? A parancsnoki ülés környéke egy szóval jellemezhető: passzentos! Ott csizmát, védőruhát felvenni szinte lehetetlen, pedig a 20-30km-es vonulási utaknál erre szükség lenne.
-A fülke tetejére rögzített kárpit műanyag tartóbolháiból már most hiányzik 3 db, lifeg a tetőkárpit.
-A parancsnoki ülés előtti napellenző felett hiányzik egy takarófedél, a mögötte lévő kábelkötegek szabadon lógnak.
-A légzőkészülékek tartóját jobban megnézve kiderül, hogy életveszélyes. Rázós, dülöngélős, rossz úton bármikor kieshetnek a helyükről. Hol van itt a munkavédelem?
-A legénységi padot felhajtva láthatjuk, hogy az ott elhelyezett eszközök önálló életet élnek, rögzítve nincsenek.
-Az állóhelyzet fűtést kitartó próbálkozással sem tudtuk életre kelteni, pedig télen jó lenne használni, ha már van.
-Az áramtalanító lekapcsolása után a váltókaron lévő rövid-hosszú átváltó még vidáman működik hangos csattogással. Hogy minek, ki tudja? De a váltó tartogat még meglepetéseket. Rázósabb aszfalton vidáman kidobálja a sebességet. Elképzeltem amint a szerparancsnok vicsorogva feszíti a váltókart terepen, hogy a sofőr haladni tudjon. Jó, nem!

Bal első redőny:

-Az agregátor tartalék üzemanyagkannája nincs rögzítve. 4 L benzin ugrál szabadon!
-Itt ér az első igazi meglepetés! Nincs fellépő, sem kapaszkodó. Aki nem éri el az 1,9 m-t az szerezzen be egy szolgálati sámli.
-A fényárbóc is erősen fapados. Tök mindegy, hogy a helyén van, vagy kiemelték a lámpák kapcsolhatók és világítanak. Leáramtalanított autónál is vidáman kitolható, visszajelző sem figyelmeztet a kiemelt helyzetre, sőt a kézifék oldására sem reagál. A gyanútlan vezető, ha nem elég figyelmes akár az összes felsővezetéket is összeszedheti a városban.

Munkavédelem hol vagy?

Bal középső redőny:

-A sámli ide is kell.
-A tömlőket tartó fakkok nem megfelelő méretűek. A tömlők erősen lötyögnek, oldalirányba szétcsúszhatnak. Egy árva jelölést sem találunk, had' keresgéljen a káresetnél siető, izgatott tűzoltó.

Bal hátsó redőny:

-Itt ugyan van egy fellépőnek csúfolt vasdarab, de kapaszkodó az nincs. Továbbra is javasolt a sámli.
-Sugárcsövek, osztó, impulzus puska, puttonyfecskendő, stb. szabadon lifeghetnek, rögzítésről nem is hallottak. A sonkatüskére emlékeztető tartók egy szerszámboltban lehet hogy elfogathatóak, de egy terepen is közlekedő fecskendő málhaterében felháborító a jelenlétük. Egy Rosenbauer már 20 évvel ezelőtt is tudta, hogyan kell a rögzítéseket elkészíteni.
-Balesetveszélyes a magasnyomású tömlő végére szerelt sugárcső! Nem tudom ki volt az az elvetemült, aki 50 bar-os rendszerre egy max. 20 bar-os sugárcsövet biggyesztett! Vagy a tűzoltó egyáltalán nem számít, csak olcsó legyen a technika? Munkavédelem!

Szivattútér:

-A működtető kapcsolók és karok káosza megdöbbentő. A feliratok hiánya mellett a színjelölésről sem hallottak. Komoly odafigyelést igényel a szivattyú kezelése.
-Tűzoltás közben, ha tűzcsapról gyűjtőn át, vagy szívótömlővel tápláljuk meg a szivattyút, akkor a tartályt csak az egyik nyomócsonkról lehet feltölteni egy „B” tömlővel. Nevetséges! Még az Ifa is jobb volt ennél.
-A mélyszívó és a szűrőkosár nincs rögzítve, az URH hátsó kezelőjének hangminősége kritikán aluli, sokszor működő szivattyúnál érthetetlen.
-A légtelenítő olajhűtőjét csak nehézkesen, megfelelő szerszámokkal lehet vízteleníteni, hosszabb ideig tartó káreseteknél bármikor szétfagy hat.

Jobb hátsó redőny:

-Ugyan azok a hibák, mint a bal hátsónál, csak érdekes módon itt a kézi oltókészülékeket megfelelően rögzítették.

Jobb középső redőny:

-Ugyan az mint a bal középső, csak ide még berakták a roncsvágót és a láncfűrész is, amit egy darab gumiszalag tart. Az üzemanyagkannát és a kenőolajat természetesen nem rögzítették.

Jobb első redőny:

-Itt sincs rögzítve a tartalék üzemanyag kanna, és a sámli nélkül senki sem veszi ki a felső tárolóládákat.

Szóval első látásra ezt sikerült felfedezni. Még az éles vonulások vissza vannak, gyanítom hasonló hibalistát fognak eredményezni.

Keserűen kell belátnom, hogy nem a tűzoltó és nem a tűzoltás a fontos az illetékesek számára, hanem a minél olcsóbb, a használhatóság alsó határát még éppen súroló megoldások. Az ésszerűség ezzel még köszönő viszonyban sincs.

Székesfehérvár, 2004. december 28.

Tisztelettel:

Takács József tű. őrgy.
szolg.pk.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 24. 20:31 
tömlőszállító
Avatar

Csatlakozott: 2004. nov. 03. 11:17
Hozzászólások: 127
Tartózkodási hely: Pest megye
Offline
Szeretnék minden fórumlakónak és látogatónak boldog karácsonyt kívánni a pomázi tűzoltóság nevében! :P


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Jó nagyot!
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 17. 11:40 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2004. júl. 28. 22:57
Hozzászólások: 630
Offline
Tud valaki valamit a Hajduszoboszlónak átadott Renault Kerax-ról,amit a HNP vásárolt?
A sajtóban nem bízok! :lol:

_________________
Az általam képviselt vélemény, magánvélemény, nem tükrözi annak a szervezetnek a hivatalos álláspontját, aminek a tagja vagyok!


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 14. 15:21 
lángterelgető
Avatar

Csatlakozott: 2003. júl. 24. 15:10
Hozzászólások: 156
Tartózkodási hely: Siklós
Offline
L_Jani írta:
Ugyanakkor szintén hasznos lenne - a szinte fillérekért kapható - fényvisszaverő matricák felhasználása az új szereken, amik nem csak az éjszakai láthatóságot növelnék, hanem ügyesen alkalmazva még szebbé is tehetnék az autó külsejét. Szintén praktikus megoldás lehetne a piros-fehér csíkozott festés alkalmazása egyes elemeken (pl.: lökhárítő, felépítmény hátsó része).

L_Jani terve alapján akár így is nézhetne ki:
Kép

_________________
Klikkelj: Tűzoltóság.info


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 13. 15:13 
tömlőszállító
Avatar

Csatlakozott: 2004. júl. 15. 16:54
Hozzászólások: 107
Offline
:P T.Mélykúti Úr!
köszönöm a tájékoztatást.
csakén


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 13. 14:42 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2002. nov. 20. 15:48
Hozzászólások: 669
Tartózkodási hely: KOK
Offline
Tisztelt Kollégák, Tisztelt Mélykuti Sándor!

Miután a levelezés egy része érint képzési feladatokat, így kérem, az alábbi kiegészítést vegyétek figyelembe.
Minden gépjárműtender tartalmaz egy képzési kötelezettséget, amely a gyártó részére oktatási kötelezettséget ír elő, de ez nem azonos a 32/2002. (XII.12). BM rendeletben meghatározott műszaki tanfolyamrendszer adott géptipusára előírt felkészítéssel.
A gyártó által biztosított képzés hasznos része lehet a tanfolyamon adott ismereteknek, de nem helyettesíti azt.
Éppen ezért, (igaz az átadásokat követően) az iskola is megkezdte a felkészítéseket, amelyet sikeres vizsga esetén géptipus vizsgaként kerül a tűzoltótechnika kezelői igazolványba.

Tisztelettel
BM KOK


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 13. 11:28 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 07. 12:50
Hozzászólások: 6
Offline
Tisztelt Fórumosok!

Ígéretemhez híven tájékoztatom Önöket, hogy pénteken elmentek azok a levelek amelyek:
- az érintett Tűzoltóságok parancsnokait tájékoztatják a fejleményekről,
- a gyártó cégtől kér állásfoglalást a hátfallétra és a levegőcsövek ügyében,
- valamennyi új technikai eszköz gyártóját arra kéri, hogy a közeljövőben szükségessé váló javítóalkatrészek megrendeléseit soron kívül elégítsék ki. ( a leveleket bárki kérésére feltesszük a hálóra )

Tisztelt "conair"!
A kérdés címzettje talán ismét a gyártó, de ha megírja pontosan melyik rendszeresítettlen felszerelésre gondol talán én is tudok valamit reagálni.
A képzés ismét gyártói feladat, bár én úgy tudom, hogy két nap zajlott az oktatás és ehhez szintén tőlünk kérték a helyszínt. Tudtommal a KOK-ról is volt tanár a képzésen, bár ismételten jelzem ez gyártói feladat volt.

Tisztelt L-Jani!
A kéklámpa is a Heros-nál került felszerelésre de az amit a gyártó megrendelt. 70W-os forgó kéklámpa. Nem fényhíd, nem mini fényhíd, nem villanócsöves lámpa stb.
A megkülönböztető jelzésekkel kapcsolatos elvárásokat vagy az OKF-nek vagy bármely tűzoltó szövetség vezetőjének el lehetne juttatni, hogy vegyék figyelembe azt a következő kiírásnál hiszen benne vannak a bizottságban. Én annyit tudok tenni -és ezt megígérem Önnek- hogy a jövőben bármely nyertes gyártó megkeresi a Herost kéklámpa felszerelésével akkor felhívjuk a figyelmét arra, hogy ne csak az ár alapján döntsön amikor rendel.

Tisztelt Oláh Péter!

A Renault Midlumok tetején a lemezből kidomborítva gyárilag kialakítják a lámpák helyét, valószínű, hogy ezért kerültek oda. A javaslatok bekéréséről én nem rendelkezem információval, de ha megkapnám ezeket nagyon megköszönném részben mert érdekel, részben mert talán tudnék tenni az érvényre juttatásukban. Én örülök, ha ilyen javaslatok születtek mert azt jelzik, hogy nem az érdektelenség áll útjába a megfelelő előkészítésnek.

Tisztelt " csakén"!

Nem tudom, mit láthatott de feltételezem, hogy két jármű egyike lehetett. Az egyik lehetőség, hogy egy Renault Keraxra készülő repülőtéri tűzoltógépjárművet, ami azóta elkészült és megtörtént az átadása. Ez egy 6000 literes tartállyal rendelkező, a szivattyútérből és a fülkéből elektro-pneumatikus vezérléssel kezelt. Ez valóban a Herosnál készült.
A másik tippem egy REnault Midlumra gyártott 2500 literes tartállyal felszerelt és 3 egymástól kvázi "független oltórendszerrel ( 1 db 1200 l-es szivattyú, 1 db vízköddel oltó és 1 db. léghabbal oltó) jármű ami a Hortobágyi Nemzeti Park védelmét fogja szolgálni és e hó 15-én lesz az átadása.
Nem kérdőjelezem meg az Ön által látottakat, hiszen mindkét jármű egyedi kialakítású ami gyártás közben több korrekciót igényel mire végleges formáját elnyeri. Ezért az előállítása sem túl látványos, főleg amíg a vázszerkezet készül.
A végén viszont igazán tetszetősek és ami még talán fontosabb: testreszabottabbak. Szívesen meghallgatom ilyen témában is a tűzoltó szakma véleményét, hiszen úgy tanul az ember. Ezek a járművek az országúton ritkán lesznek láthatók de összeállíttatok egy fényképcsokrot és hozzáférhetővé teszem a fórum olvasói számára.

Tisztelettel: Mélykúti Sándor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 12. 16:31 
tömlőszállító
Avatar

Csatlakozott: 2004. júl. 15. 16:54
Hozzászólások: 107
Offline
:) T.Mélykúti Úr!
Öntöl szeretnék érdeklödni,mint talán a legjobban tudotól. Mi készült a régi Napmátka utcai mühelyben( a konténerekre gondolok.)mivel a STorz.nevü játékosunk nem adta meg a választ. ÉN ott a 2db szememmel láttam ,hogy egy Renault alvázra szereltek (barkácsoltak,mert ,hát azt szerelésneknem mondanám)valamit és a mai napig nem tudom mi készült ott / Ha szembe állok a mühellyel a jobb oldali hátsó konténer/Ezt azért írom így mert T.Storz felhívta a figyelmem a pontosságra. Várom válaszát .
Tisztelettel:csakén


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Renault Fecskendő
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 11. 11:06 
pernyekergető

Csatlakozott: 2002. nov. 27. 17:24
Hozzászólások: 20
Offline
Sziasztok

A fecskendővel kapcsolatban szeretnék néhány apró javaslatot felsorolni hátha megoldható és kiküszöbölhető.l.

Elsőnek a magyarországi "vizsgáztatás":
A mi Renault fecskendőkön csak a stabilizátor kar bilincse hiányzott, mégis levizsgázott. Az elején lévő " rács " nem rendelkezik műbizonylattal, bár lehet hogy csak nem kaptuk meg, pedig ez is vizsga követelmény.
A fülke visszabillentésének a visszajelző lámpáját nem találtuk, bár a fülkét nem lehet billenteni, lehet hogy emiatt maradt ki.
Megkülönböztető jelzéről. Ha már ilyen mellett döntöttek, a a tetőn lévőt előbre helyezve jobb láthatóságot bíztosítana, a homlokfalon lévő meg szerencsésebb lenne ha felváltva működne a hátsókkal együtt. / a miénken mondjuk azonos magasságra sem sikerült felrakni /
A hátfalon egy kiegészítő láőmpatestett elhelyezése nagyobb biztonságot adna, mondjuk ha kocsisorban halad az ember, és kanyarodna vagy fékezne.
Ezek talán olyan apróságok, amik orvosolhatóak.
Amit igazán nem értek, hogy a MB 4000- ek érkezése után lejött egy körlevél, amin javaslatokat kértek. Úgy hallottam, sok parancsnokság, ahogy a miénk is komolyan vette a kérést. Valószinűleg rossz helyre címeztük a választ. A saját nevemben nyilatkozva, megírjuk mégegyszer ha kell. Oláh Péter Szentendre


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 10. 16:53 
Szerkesztő

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 19:42
Hozzászólások: 729
Offline
Tisztelt Mélykúti Úr! Köszönöm a válaszát! Azt hittem, hogy a kéklámpa is az Önök hatáskörébe tartozik, hiszen a szirénáról azt írta, hogy a Heros szerelte fel a Renault fecskendőkre.

Sajnálatos, hogy olyan emberek írják a pályázatot, akiknek közük sincs az ilyen dologhoz. Azaz nem is ez a probléma, hanem az, hogy a hozzáértők véleményét nem veszik figyelembe.

Kihez kellene a megkülönböztető jelzésekkel kapcsolatos igényeket eljuttatni, hogy a következő pályázat kiírásában már az igényeknek megfelelően szerepeljenek a villogók? A 2005-ös év végén átadásra kerülő új szerek beszerzéséről már megszületett a döntés?


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 10. 14:57 
pernyekergető

Csatlakozott: 2004. ápr. 02. 8:05
Hozzászólások: 34
Offline
Szépjónapot!
Én csak azután érdeklődöm,hogy miért olyan felszereléssel hozták be ami nincs rendszeresitve, illetve ha igy lett tendereztetve akkor miért nem volt kézés a használatukról? Legalább is sok tűzoltót van olyan kolléga aki már vonul és nincs neki.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 10. 13:47 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 07. 12:50
Hozzászólások: 6
Offline
Tisztelt Fórumosok!

Szeretnék megkérni mindenkit hogy az elismeréseket -bár természetesen jól esik- függesszük fel, tekintettel arra, hogy aki nagyon megdicsőül az hamar kegyvesztett is lehet vagy pedig már alulról szagolja az ibolyát. Nekem egyikhez sincs még kedvem.

L Jani "láthatósági" felvetésében sok igazság rejlik, azonban vannak olyan dolgok amiről jogszabályok rendelkeznek. Ilyen pl.hogy a járművön oldalirányában csak sárga fényű lámpa illetve prizma helyezhető el, míg hátrafelé ugyanez pirosban. Ettől függetlenül ahogyan említi a közúti láthatóság fontos közlekedés-biztonsági szempont és követelmény, ami kívánatos és kivitelezhető lenne.
Azért mondom feltételes módban, mert a közbeszerzési rendszer sokszor önmaga gátja a lehetőségeknek, mint ahogyan elősegítője is tudna lenni.
Mire gondolok?
A közbeszerzés a beszállítókat egy sajátos árversenybe kényszeríti és mindaddig amíg elsődleges és legfőbb bírálati szempont az ár, addig ez így is marad.
Az ajánlatkérő az ajánlati felhívásban megfogalmazza a vásárolni kívánt eszköztől elvárt sajátos követelményeket. Az általános elvárásokat amelyeket jogszabályok rögzítenek nem szükséges, mivel az természetes dolog, hogy egy gépjármű rendelkezik pl. irányjelzővel.
A megajánlott terméknek ki kell elégítenie ez utóbbi előírásokat és meg kell felelnie a kiírásban rögzített követelményeknek. De csak annak.
Az ajánlatkérő a kiírásban ugyanis azt is rögzíti, hogy az árat illetve a számára fontos műszaki paramétereket milyen súlyszámmal azaz milyen szorzóval veszi figyelembe az értékelésnél. Ez többnyire 40-50, míg az egyes paraméterekre 2-4 -es súlyszám jut vagy éppeséggel semmi. Ilyenkor -el nem ítélhető módon- megindul az árverseny.

A láthatóságnál maradva mondok egy konkrét példát.
A szóbanforgó fecskendők kiírása az allábbiakat tartalmazza:

" Elől a vezetőfülke tetején két db 70 W-os körforgó, kék, villogó lámpa, a felépítmény hátulján jobb és baloldalon 1-1 db kék villogó lámpa legyen (2x70W)."

Ezt kéri az ajánlatkérő.
Most egy pillanatra üljünk át képzeletben az ajánlattevő székébe!
Előre lapoz a súlyszámokhoz. Ott azt látja, hogy az árat 40 szeres szorzóval súlyozzák, míg a nagyobb teljesítményű lámpát vagy a fényhidat (ami persze drágább mint a kiírásban megkövetelt) pedig nem honorálja egyetlen pontal sem a kiíró.
Döntés: olyan kéklámpa kerül fel ami a kiírásnak megfelel, de a legolcsóbb.

Mi lehet a megoldás?
Már a kiíráskor a műszaki specifikációban rögzíteni egy magasabb szintű elvárást vagy a valóban magasabb értéket képviselő műszaki megoldásokat erősebben súlyozni.

Ezért lenne nagyon fontos, hogy a beszerzendő járművek műszaki specifikációját összeállító bizottságba a tűzoltó szervezetek a MTSZ, a HÖTOSZ, a LÖTOSZ olyan kollégákat delegáljanak akik mind tűzoltástaktikailag mind műszakilag felkészültek.

Én személy szerint érthető okokból nem vagyok és nem lehetek tagja ennek a bizottságnak. Azt azonban már több szövetségi vezetőségi tagnak felajánlottam, hogy segítek a tűzoltói igényeket ha úgy tetszik technikásítani elmondva, hogy melyik megoldásnak, mi az előnye vagy a hátránya.Eddig még nem kellett erre időt szánnom.

Mellesleg meggyőződésem, hogy alaposan áttekintve a követelményeket még árban sem szaladnának el a szállítók. Csak egy példa: Lehet hogy nem feltétlenül szükséges 2 db hővédő ruha egy létrára ha már van otthon a raktárban, vagy esetleg a láthatóság javítása érdekében feláldozható a szivattyúval egyébbként sem rendelkező létra néhány tápláló és nyomóoldali felszerelése hiszen fecskendő nélkül úgysem vonul, de legalábbis nem olt tüzet. Lehet kicsit sántít a hasonlatom de példának talán megfelel.
Összegezve: nem szabad sajnálni az időt az előkészítésre.
Meggyőződésem, hogy ezt az OKF szakmai főosztálya is örömmel venné.

Tisztelettel: Mélykúti Sándor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 09. 20:45 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27
Hozzászólások: 859
Offline
Tisztelt Mélykuti úr!
Csatlakoznék L. Jani hozzászólásához , nagyon is úgy van ahogyan ő megfogalmazta.
Sajnos a mi törekvéseink e téren már évek óta kevesek, már TÖBBSZŐR jelezve főnökein felé az ilyen jellegű "problémát". DE hát semmi jele a változásnak. Azt hittük hogy ők mivel vezetők talán "okosabbak, belátóbbak", DE tévedni emberi dolog.
Ezért hát ha őnnek nagyobb ráhatása van beszállítokra legalább ebben az ügyben. Megköszönünk minden segítséget.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 09. 19:29 
tűzkőről pattant

Csatlakozott: 2004. okt. 10. 20:22
Hozzászólások: 61
Tartózkodási hely: Budapest
Offline
T. Mélykúti Úr

Meg kell valljam,ekkora felelősségérzettel végzett munkát,amit ön végez nem tapasztaltam még a környezetemben.
Ön egy igazi csapatjátékos.
Azt hiszem,ha a saját vezetőink is ekkora odafigyeléssel végeznék a munkájukat és néha,netán minket is megkérdeznének,azt hiszem nem itt tartanánk.

Így kell ezt csinálni!Végre egy vezető aki tudja,hogyha,-bocsánat a kifejezésért-de kinyalja a vásárló fenekét és az elégedetten távozik ,az máskor is visszatér.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 09. 18:38 
Szerkesztő

Csatlakozott: 2002. aug. 08. 19:42
Hozzászólások: 729
Offline
Tisztelt Mélykúti Úr!

Azt hiszem, hogy minden érintett tűzoltóság nevében köszönettel tartozunk ezen példaértékű ügyintézésért!

Azonban engedje meg, hogy egy másik nagyon fontos problémára is felhívjam a figyelmét. Sajnos minden évben több olyan kisebb-nagyobb közúti baleset történik, amelyeknek tűzoltóautók is részesei. Hogy őszinte legyek, nem csodálkozok rajta, hiszen a megkülönböztető jelzéseket alig lehet észrevenni. Azt örömmel tapasztaltam, hogy az új Renault fecskendők szirénája igen sokkoló élmény, azonban a kékfény terén már siralmas a helyzet. Tőlünk nyugatra már sok országban felismerték, hogy az agresszíven villogó fények hatására az autósok hamarabb szabaddá teszik az utat a vonuló szerek előtt. Ha megtekint néhány újabb külföldi tűzoltóautóról készült fényképet, akkor azokon jól látható, hogy a forgótükrös villogók helyett ők teljes szélességű, vagy két oldalra kihelyezett fényhidakat (!) használnak. Ugyanakkor a fülke elejére kivétel nélkül scope villogók vannak felszerelve, amik nem csak olyan tugyimutyi módon (csak szemből?!) látszanak, mint az eddig nálunk használtak.

Ha szabad utat szeretnénk kapni vonulás közben, és el szeretnénk kerülni a civil sofőrök figyelmetlenségéből adódó közúti baleseteket, akkor a jövőben olyan autókra lesz szükségünk, amiken valóban agresszív megkülönböztető fényjelzések vannak. Ha figyelembe vesszük egy új Renault fecskendő árát, akkor ahhoz képest szinte elhanyagolható összeg lenne az ilyen korszerű technika használata. Nem hiszem, hogy ennyit nem érnének meg az emberéletek...

Ugyanakkor szintén hasznos lenne - a szinte fillérekért kapható - fényvisszaverő matricák felhasználása az új szereken, amik nem csak az éjszakai láthatóságot növelnék, hanem ügyesen alkalmazva még szebbé is tehetnék az autó külsejét. Szintén praktikus megoldás lehetne a piros-fehér csíkozott festés alkalmazása egyes elemeken (pl.: lökhárítő, felépítmény hátsó része).

Néhány fotó a fenti témák illusztrálásának kedvéért (érdemes végignézni őket):
Scania fecskendő
Volvo vízszállító
Volvo fecskendő
Volvo műszaki mentőszer
Mercedes emelőkosár


Röviden ennyi lenne az észrevételem. Remélem, hogy a többi fórumos is egyetért velem, és a következő turnusban átadott szerek már úgy fognak kinézni vonulás közben, mint egy valóságos karácsonyfa! :)


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 09. 10:10 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 07. 12:50
Hozzászólások: 6
Offline
Tisztelt Tűzoltók és Levelezők!

Szeretném megköszönni a megelőlegezett bizalmat, amit a felvetett problémák lehetséges orvoslása terén tőlem elvárható lépésekért megszavaztak. Azért arra kérek mindenkit, hogy fogadja el miszerint, valamennyi felvetés kezelése nem kizárólag a személyes hozzáállásom függvénye.

Megtisztelsz Pista, hogy kiléptél a P/20 név mögül, annal is inkább mivel velem együtt éveken keresztül Te is vállaltad a véleményed a neved feltüntetésével egy-egy szakmai kérdésben az akkoriban eretnek kiadványnak számító nyomtatott sajtó hasábjain .
A kérdésedre válaszolva azt kell mondjam, hogy amennyiben egy jogszabály, egy törvény azaz a Közbeszerzési törvény normális és az ajánlatkérők ennek szellemében járnak el úgy "normális" dolog lehet az ismételt beszerzések alkalmával vásárolt eltérő típusú eszköz.
Az más kérdés, hogy a jogszabályalkotók és a törvényhozók valóban figyelembe vettek-e minden szempontot a közintézmények könnyebb, gazdaságosabb, hatékonyabb működtetése érdekében. Megítélésem szerint ezen a téren még lenne mit javítani.
A tűzoltóság technika igényes szervezet és hasonló funkciót szolgáló eszközökből több is állhat készenlétben egy-egy parancsnokságon. Ilyen esetben nem árt, sőt egyenesen kívánatos ha ezek csereszabatosak (lásd feszítő-vágók, légzőkészülékek stb.) De ide sorolnám a hordozójárműveket is hiszen a józan ész azt diktálná, hogy ha a speciális felépítmények eltérőek is legalább az azokat hordozó alvázak tartozzanak egy gyártóhoz és lehetőleg olyanhoz amelynek szervíze van az adott településen. Ma már szinte bármelyik járműgyártó tud ilyen célra alvázat szállítani. Ez természetesen elkülönített eljárást kívánna, de ez nem baj és kezelhető is. De ne menjünk bele itt a közbeszerzés problémakörébe mert ránk szólnak, hogy ez a topik nem erről szól. Ha bárkit érdekel a véleményem a kérdésben szívesen megosztom más oldalakon.

Az észlelt hibákat egy csokorba gyűjtve januárban egyszerre is jelezhetitek azokat addig meg célszerű "megdolgoztatni" a járműveket.

Megvallom őszintén jól esett, hogy Tűzvarázsló -ha múlt időben is-, de a testülethez tartozóként említett. Bár én soha nem tapasztaltam meg azt ami a tűzeseteknél történő beavatkozáskor a fórum olvasóinak többsége számára mindennapos, mégis a tűzoltójárművek közelében eltöltött közel 22 év nem múlik el soha nyomtalanul. A piros szín beleivódik az emberbe élete végéig. Ezért örülök pl. annak is hogy van olyan elkötelezett tagja ennek a csoportnak, aki csokorba gyűjti a tűzoltók járműveit. Ezúton felajánlanám a segítségem ha elfogadja és rendelkezésére bocsátanék néhány hagyományos és digitális fotót és adatot a gyűjteményhez.

Ígéretemhez híven továbbra is tájékoztatom Önöket.
Tisztelettel: Mélykúti Sándor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 09. 8:50 
kapacsmester
Avatar

Csatlakozott: 2004. okt. 04. 13:25
Hozzászólások: 295
Offline
Tűzvarázsló17 írta:
:!: PÉLDAÉRTÉKŰ :!:

Kedves fórumlakók, megitélésem szerint példaértékü Mélykúti Sándor Úr a BM HEROS Rt vezetőjének a pozitív hozzáállása problémáink orvoslásának ügyében....!


Egyetértek! A megoldás, és a problémakezelés európai, ami jól esik a balkáni viszonyokhoz szokott lelkemnek :) Külön jó, hogy a válaszok és reakciók is kertelés nélkül nyilvánosak.
Elismerésem, Mélykúti úr!

_________________
FényKépÉsz


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 08. 16:51 
tömlőszállító
Avatar

Csatlakozott: 2004. nov. 03. 11:17
Hozzászólások: 127
Tartózkodási hely: Pest megye
Offline
:!: PÉLDAÉRTÉKŰ :!:

Kedves fórumlakók, megitélésem szerint példaértékü Mélykúti Sándor Úr a BM HEROS Rt vezetőjének a pozitív hozzáállása problémáink orvoslásának ügyében. Nem emlékszem olyan esetre, hogy egy magas vezetői beosztású, személy azon túl, hogy esetleg olvasta a fórumot és csak legyintet ránk különböző beosztású tűzoltókra, ránk hagyva, hogy nekünk semmi nem jó, mindenben a rosszat keressük, valaki tett volna valamit. Mélykuti úr, aki nem is olyan rég még közénk tűzoltókhoz tartozott, elindított reményeim szerint egy folyamatot. Példát kellene vennie rengeteg vezető beosztású embernek róla az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon, legyenek azok osztályvezetők, főosztályvezetők, esetleg helyetteseik, a helyettes igazgatók, de nem utolsósorban maga a Főigazgató Úr!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 08. 16:43 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma

Csatlakozott: 2002. aug. 28. 20:19
Hozzászólások: 539
Tartózkodási hely: Pomáz
Offline
Tisztelt Mélykúti Úr, Kedves Sanyi!

Csak gondolkodom, hogy normális dolog-e és OLCSÓBB-e a közbeszerzési eljárás keretében évenet új, szinte teljesen eltérő tűzoltótechnikát rendszerbe állítani. Akár költőinek is felfogható a kérdés, hisz tudom, hogy nem ti vagytok a címzettjei. Csak ha minnél többen mondjuk, több helyről, talán valaki odafigyel rá.
Más. Nem tudom, hogy ki és hogyan van vele, de én azt hiszem, hogy legalább január lesz, mire a gjf-t be tudjuk állítani készenlétbe.A kezelővizsgák, oktatások, munkavédelmi üzembehelyezés stb. miatt. Tehát én jelzem, hogy csak azután tudunk hibákról nyilatkozni. Az utastérben tényleg valami iszonyúan kopog. Ezt meg kellene hallgatni valakinek. Pár kisebb hiányosságot már találtunk, ezeket jelezzük folyamatosan, vagy elegendő januárban egyszerre?
Üdv
Leidinger István


Vissza a tetejére
 Profil E-mail küldése  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 08. 16:11 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27
Hozzászólások: 859
Offline
Tisztelt Mélykuti Úr!

Részemről félig értem is a dolgot és köszönöm a pozitív hozzá állást.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 08. 14:49 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 07. 12:50
Hozzászólások: 6
Offline
Tisztelt Tűzoltók!

Először is szeretném megköszönni a türelmüket és a megelőlegezett bizalmat, melyet mi sem bizonyít jobban mint az, hogy a reggel megfogalmazott üzenetem óta türelmesen megvárták hogy ismételten jelentkezzem.
Ígéretemhez híven szeretném tájékoztatni Önöket az azóta eltelt időszak eseményeiről.
Kezdem azzal, hogy az Önök által felvetett észrevételeket a székesfehérvári gépjárműfecskendőn végignéztem az érintett munkatársaimmal közösen és az alábbi megállapodásra jutottunk.

A bozóttörő valóban közel helyezkedik el az első lökhárítóhoz viszonyítva ezért a Heros legyártja valamennyi fecskendőhöz a 4-4 db új rögzítő elemet és a parancsnokságok székhelyén lecseréli azokat egy egyeztetett időpontban, így 35 mm-el előbbre kerül a rács. Ezzel együtt a vonócsap kiemelhetősége érdekében a bozóttörőt is átalakítjuk.
Szintén ezzel egyidejűleg az első kéklámpák is áthelyezésre kerülnek így a lámpabúra első síkja a rács első síkja mögé kerül.

Megvizsgáltuk a hátfallétra lehajtó taggal való kiegészítésének lehetőségét is. Az általunk javasolt megoldásról még a héten írásban értesítjük a gyártót. Ezt a tájékoztatást ma szóban is megtettük. A válaszig a székesfehérvári fecskendőn saját költségünkön elvégezzük az átalakítást akár megrendeli a gyártó a többit akár nem.
Amennyiben pozitív választ kapunk úgy ezeket az elemeket is legyártjuk és a rácsátalakításokkal egyidőben felszereljük azokat.

A levegőcsövekről szóban szintén tájékoztattuk a gyártót, amit a héten írásban is megerősítünk. A válaszig erről a kérdésről nem tudunk nyilatkozni.

Az előzőekről írásban faxon még ezen a héten tájékoztatjuk valamennyi parancsnok urat. Várhatóan még ebben az évben elkészülnek a szerelvények és január végéig megtörténik azok felszerelése. Ehhez 2 db átalakított rácsot is legyártunk így azokat folyamatosan tudjuk a helyszíneken kicserélni.

Valamennyi olyan új jármű esetében, melyek javítási igénye a Herosnál is lecsapódhat levelet írunk ezen a héten az érintett gyártóknak és képviseleteknek. (Rosenbauer, Sammutin, Brontó-Skylift stb.) A levélben kérjük őket arra, hogy a megfelelő javítókészletek kialakításáig -hiszen esetenként új technikai megoldásokat is tartalmaznak a járművek- soron kívüliséget élvezzenek az alkatrészmegrendeléseink.

Utasítottam a vevőszolgálatot, hogy szükség esetén mindkét műhelykocsi rendelkezésre álljon. amennyiben ezeknél az új járműveknél meghibásodás fordulna elő. Amennyiben ilyen probléma van úgy kérem, Locsodi Jánosnál illetve Patla Tibornál jelezzék!

A vevőszolgálattól visszavonásig minden nap jeletést kérek az új járművekkel kapcsolatos hibabejelentésekről és a munkatársaim által tett inézkedésekről. A jelzett hiba kiküszöböléséig folyamatosan tájékoztatni kötelesek az Önök parancsnokait is.

Tisztelt Levelezők!
Ilyen nagy darabszámú és eltérő új technikai eszköz egyidejű rendszerbeállításánál azonban még így is előfordolhat késlekedés hiszen hiányozhat alkatrész, szállíthat késve a gyártó, nekünk is csak két műhelykocsi áll rendelkezésünkre és végül azt is bevallom őszintén, hogy így év vége felé a munkatársaim is kimerültek. Ezért kérek egy kis megértést, türelmet és toleranciát bár a türelmetlenségüket is meg tudom érteni. Amit ígérhetek az az hogy maximális odafigyeléssel próbáljuk kezelni az észrevételeket magam és munkatársaim egyaránt.

Mindezzel együtt ígéretet teszek arra, hogy folyamatosan tájékoztatom a Fórum levelezőit és válaszolok az esetleges kérdésekre még ha nem is napi rendszerességgel. Ezért kérem megértésüket.

Tisztelettel: Mélykúti Sándor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 08. 10:09 
vízpocsékoló

Csatlakozott: 2004. dec. 07. 12:50
Hozzászólások: 6
Offline
Tisztelt Tűzoltók és Levelezők!
Köszönöm, hogy reagáltak az írásomra és jeleztek néhány hibát.
A mai napon valamennyi, a Herost érintő felvetést személyesen megvizsgálok és még a nap folyamán tájékoztatni fogom Önöket a meghozott döntésekről.
A Tűzvarázsló17 és a hibás nevű levelező felvetése az elől elhelyezett kéklámpákról a Herost érinti. Természetesen megnézzük a módosítás lehetőségét.

A hátfal létra -amint azt korábban jeleztem- nem a Herosnál készült. Ettől függetlenül megvizsgáljuk hogyan lehet könnyebbé tenni a feljutást és jelezzük a gyártó felé a javaslatunkat.

Tisztelt one nevű levelező!
Sajnos információm nincs arról, hogy kik adták a javaslatokat és kik bírálták el a felszerelés összeállítását. Minden bizonnyal -bár erről pontos információval nem rendelkezem- a tűzoltó szervezetek delegáltjai ( HÖTOSZ, LÖTOSZ, MTSZ) a szakszervezetek és az OKF képviselői alkották a bizottságot. Amit biztosan állíthatok, hogy a Heros részéről bevonva senki sem volt.
Szeretném ismételten hangsúlyozni a hozzászólás kapcsán, hogy a fecskendők felépítménye se nem itthoni találmány se nem külföldről lemintázott mivel az nem itthon, hanem külföldön készült.
Ugyanez érvényes a lépcsőnél található levegőcsövekre is. Sajnos ezeket a Heros még az Önök kérésére sem tudja esetleg áthelyezni csak a gyártó engedélyével és hozzájárulásával. Amit meg tudok Önnek határozottan ígérni, hogy írásban még a héten jelezzük a gyártó felé, bár ez is inkább a megrendelő feladata lenne semmint a szervízé mivel nem meghibásodásról van szó, de ígérem: mi megtesszük a jelzést és javaslatot kérünk a lehetséges módosításra. Mindenre van megoldás csak akarni kell.
A kéklámpával és a hátfallétrával kapcsolatos felvetésére az előzőekben reagáltam más hozzászóló kapcsán.

Köszönöm a figyelmüket és kérek egy kis türelmet.

Tisztelettel: Mélykúti Sándor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2004. dec. 07. 23:16 
tűzokádó sárkány legszörnyűbb rémálma
Avatar

Csatlakozott: 2003. aug. 30. 21:27
Hozzászólások: 859
Offline
T. Mélykuti úr!
Csak a tisztán látás miatt ha esetleg van még infója arrol, hogyan állt össze ennek a fecskendőnek a feszerelése, kik adták a javaslatokat ill. kik bírálták el azokat. Szerény véleményem szerint ha szakmabeliek lettek volna akkor még ilyen apró hibákat sem kellet volna véteniük. Értem ez alatt hogy esetleg külföldről mintáztuk vagy itthoni találmány a FELÉPÍTMÉNY. Mert lehetséges hogy csak mi nem tudunk róla ,DE esetleg a fejlesztésbe be kellet volna vonni a VONULÓS tüziket is akik ugye majd használják. Milyen szakember az akinek nem tünik fel a lépcsőnél lévő levegő csövek rossz elhelyezése, a homlokfal elött lévő herek HELLA gyártmányú kék lámpa amit csak akkor lehet igazából látni ha majdnem teljesen szemből nézünk hogy világít, vagy kellene esetleg hátra egy kisegítő sámli a létrához, stb... . Ezek csak apróságok a többi majd esetleg használat után. Nem szeretnék senkit ill. semmit sem lebecsülni, de azt hinné az ember hogy nem most keztek el tüzoltó autót fejleszteni ottsem ahol ezt gyártották és joggal bíznak benne hogy ennyi pénzért egy ugymond HIBÁTLAN autót kapnak.
Elnézést de nem szeretnék senkit sem megbántani, csak furcsán álltak össze a dolgok ezen a téren.
Akinek nem inge, nem veszi magára.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 496 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség
Impresszum és moderációs alapelvek
Lánglovagok Egyesület - egyesulet.langlovagok.hu
Legfrissebb hozzászólások: RSS

   Lánglovagok Egyesület | Lánglovagok.hu tûzoltóportál | Lánglovagok Hírlevél © Lánglovagok.hu 2001-2016.